Van een bekende afzender belanden sommige e-mailberichten in het spamvak van mijn e-mailclient. Ik kan niet 1-2-3 een reden vinden waarom dat steeds gebeurt. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Marco van P.
John Vanderaart, HCC!vraagbaak en Rob Coenraads
Ergens in de ontvangstketen van je e-mailclient worden de ontvangen e-mailberichten beoordeeld, waarbij er ook wat spamtests zullen worden uitgevoerd. E-mailberichten kunnen dan, om allerlei redenen, het predicaat ongewenst krijgen.
Voor wat betreft ongewenste berichten is er wel het een en ander te fijnregelen. Kijk maar! |
Ongewenst omdat de tekst in de onderwerpregel wat ongelukkige trefwoorden bevat. Ongewenst omdat de inhoud van het e-mailbericht als commercieel of ziekelijk wordt beoordeeld. Of ongewenst omdat de mailserver van dienst niet aan alle configuratie-/veiligheidseisen voldoet. Enzovoort...
mailNeem de tijd om eens goed naar zo’n ongewenst e-mailbericht te kijken. Kijk als eerste naar het e-mailadres dat naast de naam van de afzender staat. Best kans dat het daar al misgaat. En kijk vervolgens eens naar de onderwerpregel en de inhoud van het e-mailbericht. Maar goed, intussen kun je achter de schermen van de e-mailclient nog wel het een en ander fijnregelen. Mogelijk is het spamfilter wat losser in te stellen. Misschien kun je zelfs aangeven dat de e-mailberichten van bepaalde ontvangers altijd goedgekeurd dienen te worden.
.