Ik heb per ongeluk een phishing-app geïnstalleerd op mijn mobiele telefoon. Dat heb ik gelukkig gesignaleerd en samen met een helpdesk-medewerker van de bank heb ik gedaan wat nodig was. Maar ik heb zo’n vermoeden dat die phishing-app nog steeds actief is op mijn mobiele telefoon, wat zou betekenen dat er nog steeds gegevens worden verzameld. Zou dat kunnen? En hoe kan ik die phishing-app echt verwijderen?
E. Loumanns
John Vanderaart, HCC!vraagbaak en Rob Coenraads
Altijd reuze voorzichtig zijn met phishing-apps. Ons advies is dan het compleet resetten en virusvrij herinrichten van de mobiele telefoon |
Het goede nieuws: je hebt gesignaleerd dat er een phishing-app was geïnstalleerd. Het slechte nieuws: we weten – inderdaad – niet wat de huidige status van die phishing-app is. Dit betekent dat je helaas het zekere voor het onzekere zult moeten nemen en dat is het resetten en opnieuw inrichten van je mobiele telefoon. Dus alle apps en alle instellingen laten verwijderen en dan met een compleet schone en virusvrije lei opnieuw beginnen.
Toegegeven, dat is even werk maar het levert je wel een mooi opgeschoonde mobiele telefoon op. En aangezien de meeste apps hun gegevens (bij de app-ontwikkelaar) in de cloud hebben staan, ben je weer helemaal in business zodra je opnieuw bent aangekoppeld. Nogmaals, het is even werk...