Ik heb een klein bedrijfje en stuur wel eens mailing naar mijn klanten. Het valt me op dat Gmail-gebruikers af en toe mijn mails niet ontvangen, zonder dat ik daar enige indicatie van krijg. De gebruikers kunnen het bericht ook niet terugvinden in hun spam-box. Waar kan dat aan liggen?

Ingezonden door: B. Blauwhof

Als het één groep van e-mailgebruikers betreft, zoals Gmail-gebruikers die geen mail ontvangen, dan wordt de mail waarschijnlijk als spam gedetecteerd en verwijderd. Het is bekend dat de spamfilters van Gmail erg kritisch zijn om de gebruikers te vrijwaren van spamberichten en dergelijke. Het is lastig dat je geen melding krijgt als het bericht niet wordt afgeleverd.

Writing Spam Filter Free Subject Lines for Gmail Hotmail Outlook and Yahoo1
Het beste is om je te houden aan een aantal regels, zodat de kans op aflevering wordt verhoogd. Spam is een grote plaag die voor veel overlast zorgt. Er zijn verschillende spamfilters die niet allemaal accent leggen op dezelfde items. De resultaten van spamfilters worden bij de grotere providers vaak opgenomen in de header van het mailbericht. Met een geavanceerde mail-client zoals Outlook kun je de header zichtbaar maken door het bericht te openen en dan te kiezen voor Bestand > Opties > Eigenschappen. Onderin wordt dan de internetheader zichtbaar. De volgende relevante meldingen kwamen we tegen in een bericht, dat zonder problemen werd verstuurd vanuit Ziggo- naar XS4ALL-mailservers:

X-Antivirus: Avast (VPS 180829-2, 29-08-2018), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
X-Ziggo-spambar: /
X-Ziggo-spamscore: 0.0
X-Ziggo-spamreport: CMAE Analysis: v=2.3 cv=BtcpPrf5 c=1 sm=1 tr=0 ……
X-Ziggo-Spam-Status: No
X-Spam-Status: No
X-Spam-Flag: No
X-Virus-Scanned: by XS4ALL Virus Scanner
X-XS4ALL-Spam-Score: 0.0 () HTML_MESSAGE, SPF_PASS, T_KAM_HTML_FONT_INVALID
X-XS4ALL-Spam: NO

Het handigste is om zelf een Gmail-account aan te maken en je marketing-mail eerst naar dat account te sturen. Je kunt dan zien of het bericht door de spamfilters komt. Als dat okay is, kun je het bericht naar je klantengroep doorsturen.

Spamfilters hebben een hekel aan onder meer bepaalde woorden, veel verschillende fonts, tekst in hoofdletters, hyperlinks van websites, uitroeptekens in het onderwerp, symbolen en getallen om het een en ander te verduidelijken en veel toegevoegde plaatjes. Dit betreft alleen maar in de inhoud van het bericht. Op internet is nog veel meer informatie beschikbaar om de afleverkans te optimaliseren, zoek op avoiding-gmail-spam-filter. Kijk ook eens op https://juist.nl/blog/voorkom-dat-je-mailing-in-de-spam-filter-belandt/