Ywriter is een tekstverwerker, die je  in staat steltom een verhaallijn op verschillende manieren te stroomlijnen.

Dennis Gandasoebrata

Tekstverwerkers zijn er in alle soorten en maten, en bekende namen zoals Word en Writer zijn niet de enige programma’s die je kunt gebruiken om je woorden op papier te zetten. Wil je bijvoorbeeld werken aan een boek, zoals een roman of fictie, dan kun je ook gebruikmaken van yWriter. Dit programma is een tekstverwerker, maar stelt je juist in staat om je verhaallijn op verschillende manieren te stroomlijnen.

yWriter 2

De software bestaat uit verschillende tabbladen. Op elke tab kun je een aspect van je verhaal onderbrengen. Bijvoorbeeld welke personages in het verhaal voorkomen en op welke locaties de (deel)verhalen zich afspelen. Je kunt scènes definiëren en hiervoor verschillende aantekeningen maken. Ook maakt de software tussentijds ‘snapshots’ van het verhaal, waardoor je kunt terugkeren naar een versie uit het verleden of specifieke scènes kunt herstellen als je deze achteraf wél wilt gebruiken. Bovendien kun je de volgorde van scènes aanpassen en telkens kijken welke verhaallijn hiermee het beste loopt.

De documenten worden geëxporteerd in het rtf-formaat, dat je overigens in alle gangbare andere tekstverwerkers kunt openen en bewerken. Je mag yWriter gratis gebruiken.

Wil je er snel mee aan de slag, dan kun je video’s bekijken die door andere gebruikers online zijn geplaatst. Bovendien hebben de makers een relatief uitgebreide wiki online geplaatst. Wil je alle onderdelen goed gebruiken, dan is het doorlezen hiervan geen overbodige luxe.

Ywriter

Platform: Windows

Pluspunten: