Is het voor jou ook steeds weer zoeken naar die systeembeheerzaken? Maak het je makkelijk en zet alles bij elkaar zoals je het zelf wilt en dan onder één icoon op de desktop.
Thibaud Taudin Chabot
Ik doe dat met Microsoft Management Console, een applicatie binnen Windows voor beheerdoeleinden. Bij een standaard Windows-installatie staat dit niet op je Bureaublad, maar je kunt hem zelf instellen. Je vindt de toepassing het makkelijkst door ‘mmc. exe’ in te tikken in te tikken bij het vergrootglas op de Taakbalk.
Open het programma door met de rechtermuisknop te kiezen voor Als administrator uitvoeren. Selecteer daarna de modules die je in je overzicht wilt hebben met behulp van Modules toevoegen/ verwijderen onder Bestand, of gebruik daarvoor de sneltoets Ctrl = M.
Wanneer je de gewenste modules hebt toegevoegd, druk je OK. Sla het resultaat (zie de afbeelding hierboven) vervolgens op via Opslaan als... en geef als naam bijvoorbeeld ‘MijnBeheer’. Dit zal een .msc-bestand worden, meestal geplaatst in de System32-map.
Ga in de Verkenner naar die map, zoek ‘MijnBeheer.msc’ op, rechtsklik erop en selecteer Kopiëren naar... Bureaublad. Rechtsklik op de zojuist gemaakte snelkoppeling op het bureaublad en selecteer Eigenschappen. Ga naar de tab Snelkoppeling, dan naar Geavanceerd en vink de optie Als administrator uitvoeren aan (afbeelding hierboen).
Eventueel is er bij die eigenschappen nog een mogelijkheid om er een ander of eigen icoon aan te koppelen. Vanaf nu zie je en regel je met één klik al je systeembeheerzaken.