Wat kun je doen om het Malwarefilter van KPN Veilig op een Apple-apparaat aan de praat te krijgen.
Eugène Wildenberg
Ik ben in het bezit van verschillende Appleapparaten. Mijn internetprovider is KPN (voorheen had ik nog Telfort) en deze provider biedt abonnees een programma voor internetbeveiliging aan. KPN Veilig wordt die service genoemd. De eerste drie maanden is het gratis en daarna beschikbaar tegen een redelijk tarief. Laten we dat maar eens proberen, dacht ik. Helaas bleef de beheerpagina in dat programma blanco, zowel op mijn iMac als op de iPhone. Een reden om de servicedesk te contacteren. Tijdens het gesprek kreeg ik opeens een heldere ingeving: misschien was het een instelling in Safari die het leed veroorzaakte. En inderdaad: cross-sitetracking werd tegengehouden en blijkbaar maakt KPN daar gebruik van.
De oplossing: ga op de iMac in de menubalk naar Safari en dan naar het tabblad Privacy. Zet bij Websitetracking het vinkje bij Voorkom cross-sitetracking uit. Op mijn iPhone 11 (iOS 15 bèta) heb ik in de instellingen bij Safari Voorkom tracking uitgezet. Nu kan ik ook op mijn iPhone naar de beheerpagina van KPN Veilig. Ook op mijn iPad (iPadOS 14.7.1) tot slot heb ik onder Instellingen bij Safari Voorkom volgen uitgezet.