In aanloop naar de Europese Parlementsverkiezingen investeert TikTok investeert in betrouwbare informatie. Via een in-app Verkiezingscentrum kunnen TikTokkers betrouwbare informatie krijgen over de aankomende EU-parlementsverkiezingen en tips krijgen over mediawijsheid.
Miljoenen Europeanen op TikTok zullen vanaf volgende maand pushmeldingen ontvangen die hen naar een lokaal in-app Verkiezingscentrum leiden. Deze in-app verkiezingscentra, die TikTok vorige maand aankondigde, zijn opgezet in samenwerking met lokale kiescommissies en maatschappelijke organisaties, en zullen beschikbaar zijn in de lokale taal van elk van de 27 EU-lidstaten. Een belangrijke pijler van de strategie om online desinformatie tegen te gaan, is om mensen te helpen om feiten van fictie op deze manier te onderscheiden is; bovendien wil men de integriteit van de verkiezingen beschermen.
Campagnes voor mediawijsheid
Het initiatief wordt gelanceerd terwijl er tegelijkertijd aanvullende lokale programma's voor mediawijsheid worden uitgerold in alle 27 EU-lidstaten, zoals beschreven in het derde rapport onder de EU Gedragscode over Desinformatie. Dit rapport is op 26 maart gepubliceerd en bevat een speciale sectie over TikToks inspanningen op het gebied van verkiezingsintegriteit.
TikTok werkte samen met lokale instanties voor mediawijsheid en vertrouwde fact-checking partners om 11 campagnes voor mediawijsheid te lanceren tussen juli en december 2023. In totaal zette TikTok 18 campagnes op in 2023, die meer dan 220 miljoen impressies genereerden en ongeveer 50 miljoen mensen op TikTok bereikten.
Er staan nog eens negen van dit soort campagnes gepland voor 2024. Tegen het einde van dit jaar zullen Tiktoks communities in elk van de 27 EU-lidstaten toegang hebben tot gelokaliseerde, educatieve video's over waakzaamheid tegen desinformatie.
Integriteit verkiezingen beschermen
Naast deze campagnes bleef TikTok onder de Code de integriteit van TikToks platform beschermen, terwijl er nationale verkiezingen in verschillende Europese landen plaatsvonden. Enkele voorbeelden:
• Newtral, TikToks partner voor factchecking, en Maldita, een Spaanse organisatie voor factchecking en mediageletterdheid, hielp TikTok met het maken van educatieve video's over mediawijsheid en hoe je bronkritisch kunt zijn.
• TikTok werkte samen met DigiQ om de strategie voor mediawijsheid te ontwikkelen en creëerden een in-app Slowaaks verkiezingscentrum, die gebruikers doorverwees naar deskundige informatie op de website van DigiQ.
• In samenwerking met de nieuwe fact-checking partner Demagog en FakeNews.pl hielp TikTok de Poolse community aan officiële steminformatie en educatieve video's via een in-app Pools verkiezingscentrum.
• Samen met fact-checking partner Deutsche Presse-Agentur (DPA) en Nieuwscheckers, een fact-checking initiatief van de opleiding Journalism & New Media aan de Universiteit Leiden, kregen mensen actuele informatie in de in-app Nederlandse verkiezingscentrum.