Uit een onderzoek van het CBS bleek dat in 2021 92 procent van de bedrijven met meer dan tien werkzame personen in Nederland een website had. Tel daarbij nog eens de vele hobbyisten op en je komt al snel tot de conclusie dat er alleen al miljoenen Nederlandse websites in Nederland te vinden zijn.
Aan de ene kant heeft iedereen met een website een ander doel. Denk aan informeren, overtuigen om diensten of producten af te nemen en ga zo maar verder. Anderzijds is er ook een gezamenlijk doel: iedereen wil veel bezoekers op zijn website en dit realiseer je onder meer door de gebruikservaring te veraangenamen. Surfers kunnen miljoenen websites bezoeken, dus als ze gefrustreerd raken, dan haken ze snel af. Maar wat zijn dan grote frustraties van websitebezoekers en hoe kun je die frustraties voorkomen?
Frustratie 1: een trage website
Het is belangrijk om je als website-eigenaar in anderen te verplaatsen. Als jij lekker online aan het surfen bent en je vindt een mooie website, dan is er één ding dat je ongetwijfeld heel erg hekelt: namelijk een trage website! Niets is zo frustrerend als lang moeten wachten voordat een nieuwe pagina opent. Mensen zijn ook het niet meer gewend. Het internet van nu is immers tientallen keren sneller dan dat van vroeger.
Gelukkig zijn er verschillende manieren om een trage website aan te pakken. Allereerst is het dan relevant om voor dedicated hosting van Proserve te gaan. Bij deze vorm van hosting heb je betere prestaties en doorgaans een hogere website-snelheid.
Wil je graag leuke filmpjes op je website plaatsen? Ook daardoor wordt je website trager. Je kunt ze dan beter uploaden op Youtube of op een ander kanaal. En zo zijn er nog wel meer oplossingen waar je aan kunt denken.
Frustratie 2: irritante pop-ups
Pop-ups: veel bedrijven maken er gebruik van en dat is ook logisch. Ze springen namelijk voor het scherm en om die reden trekt het direct de aandacht van de websitebezoeker. Met pop-ups schrijven mensen zich doorgaans sneller in voor een nieuwsbrief en dat is positief. Je hebt dan sneller een aanhang en dat is goed voor je bedrijf.
Maar pop-ups hebben ook een keerzijde: ze zijn namelijk hartstikke vervelend. Zeker de pop-ups die het hele scherm bedekken en die je amper weg kunt klikken. Vraag jezelf eerst af of je pop-ups echt nodig hebt. Denk je even goed na en is het antwoord nee? Gebruik ze dan niet! Heb je ze wel echt nodig? Zorg er dan voor dat ze gemakkelijk weg te klikken zijn en maak ze niet te schreeuwerig. Gebruik ook niet meerdere pop-ups per pagina, want ook dat is niet goed.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Proserve