Het Nederlandse bedrijf Loqed dat slimme sloten maakt, heeft faillissement aangevraagd. Lees hier wat de gevolgen hiervan voor je zijn als je een Loqed-slot hebt of eentje wellicht wilt aanschaffen, wat de volgende stappen zijn en de antwoorden op veelgestelde vragen (FAQ).
De Loqed-oprichters Pierre en Jeroen hebben alle eigenaren van een Loqed-slot via mail op de hoogte gebracht dat ze voor Loqed faillissement hebben aangevraagd. Volgens Loqed is de markt voor duurdere smartlocks te klein gebleken, wel blijven de huidige sloten volgens Loqed voorlopig nog wel online zodat je ze kunt blijven gebruiken. Maar er zijn wel een paar maren, zoals je hieronder kunt lezen.
Bestaande en nieuwe sloten
Bestaande sloten blijven online en nieuwe sloten kunnen nog steeds worden geïnstalleerd volgens Loqed. Dit is volgens hun mogelijk dankzij Stichting LOQED Online die het beheer van het platform heeft overgenomen. In overleg met de curator wordt onderzocht hoe het platform op de lange termijn kan voortbestaan. Tevens wordt besproken of de software open source kan worden aangeboden.
De komende weken blijft Loqed beschikbaar voor vragen van huidige en nieuwe gebruikers. Aangezien LOQED echter ophoudt te bestaan, kan Loqed niet de gebruikelijke ondersteuning en garantie blijven verlenen. Loqed onderzoekt samen met de curator of er alternatieve manieren zijn om ondersteuning en garantie te bieden. Daarnaast kun je terecht op bijvoorbeeld het forum van Tweakers.net, waar veel goed geïnformeerde gebruikers elkaar helpen met vragen.
Reden tegenvallende verkoop
In de afgelopen drie jaar is het LOQED Touch Smart Lock uitgebracht in de Benelux, Duitsland en Engeland. Maar Loqed geeft aan de markt voor smart locks in het hogere segment kleiner is gebleken dan Loqed had ingeschat, en niet snel genoeg gegroeid om het bedrijf voort te laten bestaan.
Aanvankelijk had Loqed de strategie om, na de release van de Touch, diverse accessoires en twee smart locks voor zowel het lagere als het hogere segment te ontwikkelen. Door tegenvallende verkoopresultaten heeft Loqed deze ontwikkelingen steeds moeten uitstellen.
FAQ
Ik heb het product minder dan 30 dagen geleden bij LOQED gekocht, kan ik mijn product nog retourneren?
Hoewel het wettelijk is toegestaan het product binnen 30 dagen te retourneren, is het erg onwaarschijnlijk dat het aankoopbedrag kan worden terugbetaald. We adviseren daarom de producten niet naar ons terug te sturen.
Ik heb mijn product langer dan 30 dagen geleden bij LOQED gekocht, kan ik het nog retourneren?
Het is niet mogelijk producten die langer dan 30 dagen geleden zijn gekocht te retourneren.
Mijn slot is defect of ik heb een vraag, waar kan ik terecht?
We proberen zo lang mogelijk in onderdelen te blijven voorzien, maar het is op dit moment niet duidelijk hoe lang we dit kunnen blijven doen. Heb je op dit moment een defect, dan adviseren we je zo snel mogelijk contact op te nemen via de chat in de app. We zullen, in samenspraak met de curator, onderzoeken of de garantie nadien bij een andere partij kan worden ondergebracht.
Hoe blijf ik op de hoogte van de afwikkeling van het faillissement?
We zullen jullie per e-mail op de hoogte houden van de afwikkeling van het faillissement.
Wat gebeurt er met mijn persoonlijke gegevens?
Je persoonlijke gegevens worden door de curator behandeld volgens de toepasselijke privacywetgeving. Via deze link kun je de data van jouw account en sleutel(s) indien gewenst verwijderen.