De Philips Ambilight-technologie is inmiddels al 20 jaar een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Bedacht en ontwikkeld in de Benelux neemt de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken nog steeds toe en er is een nieuwe technologie met Ambilight plus in de OLED+959.
• In 2004 stond het internationale design en innovatie-team in Nederland (Eindhoven) en België (Brugge/Gent) aan de wieg van de Ambilight-technologie.
• Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica dat onlangs plaatsvond en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum vierde
• De Philips-unieke technologie is in de afgelopen decennia doorontwikkeld van relatief grote CFL-lampen naar kleurrijke kleine leds geïntegreerd in een dun scherm.
• De laatste technologische doorontwikkeling afkomstig uit het Innovation Center in Gent is Ambilight plus. De nieuwe gepatenteerde technologie komt deze maand beschikbaar in de Anniversary Edition Philips OLED+959 Ambilight TV en is door de EISA bekroond met de Award: Best Home Theatre OLED TV 2024-25.
• Bij Ambilight plus worden de kleuren-leds aan de achterkant van het scherm per vier gegroepeerd en zijn deze individuele leds voorzien van lenzen die het licht gericht projecteren. Hierdoor ontstaat een tweedimensionaal effect met een verhoogde resolutie.
• Na 20 jaar komt nog altijd veel kennis en expertise uit Europa. Designs van Ambilight tv’s komen van het prijswinnende designbureau in Amsterdam, de televisies rollen van de band uit de fabriek in Gorzów (Polen) en veel beeldbewerking en technologische ontwikkeling wordt gedaan in het innovatiecentrum in Gent.
* Klik hier voor de video 20 years Ambilight TV
Populair
Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben een eigenaar gevonden en daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk. Ambilight werd oorspronkelijk gelanceerd om oogvermoeidheid te verminderen en de contrastwaarneming te verhogen, bijvoorbeeld bij het tv-kijken in donkere kamers. Minder contrast tussen het beeldscherm en de muur zorgt voor een rustigere kijkervaring.
Het systeem integreert intelligente verlichting aan de achterkant van de tv, waarbij Ambilight een halo van gekleurd licht op de muur achter de tv projecteert, die nauwkeurig de kleuren op het scherm volgt. Sinds de oorspronkelijke lancering heeft Ambilight 12 grote upgrades ondergaan, waarbij het systeem steeds geavanceerder en krachtiger is geworden.
Tegelijkertijd zijn de tv-randen tot een minimum gereduceerd, wat samen met de verbeterde prestaties van Ambilight een van de grootste voordelen van de techniek heeft onthuld: de indruk dat het beeld op het scherm ver voorbij de randen van de tv reikt en tv-kijken een extra dimensie geeft. Een halo van kleurrijk licht doet het scherm groter aanvoelen en laat de TV in de ruimte zweven.
Van gele CCFL naar kleine veelkleurige leds
Ambilight werd in 2004 gelanceerd met CCFL's (koude fluorescentielampen). De lampen vertoonden destijds dezelfde kleur aan elke kant van het scherm. Dit werd snel opgevolgd in 2006 door de 'stereo'-versie die verschillende kleuren aan elke kant kon tonen, en vervolgens de 'surround' en 'full surround'-versies. Daarbij werden lampen gemonteerd op drie en vier zijden van de tv. Dat jaar (2006) kondigde Philips TV aan dat er 1.000.000 Ambilight-tv's waren verkocht, een mijlpaal die werd gevierd op CES Las Vegas in 2007 met de meest exclusieve Ambilight TV ooit, de special edition had 2250 De Beers-diamanten op de speciale montageplaat.
2007 was ook het jaar waarin Ambilight de overstap maakte van CCFL's naar leds, waarmee een nieuw tijdperk van verfijning voor het systeem werd ingeluid. Het gebruik van leds maakte het mogelijk om kleuren van lokale gebieden binnen het scherm onafhankelijk en nauwkeurig te matchen. Datzelfde jaar vond de lancering van de vlaggenschip Aurea tv plaats waarbij het Ambilight-effect werd uitgebreid naar de tv-rand. Voor veel fans van Philips televisies blijft de Aurea-serie één van de meest iconische tv’s uit de geschiedenis.
Ambilight TV Europese expertise en Taiwanese synergie
Sinds 2012 valt de televisie tak van het merk Philips onder de hoede van TP Vision met het hoofdkantoor in Amsterdam. Het is onderdeel van het Taiwanese TPV Technology, een van werelds grootste producenten van beeldschermen (zoals monitoren, public displays en televisies). Dat levert de organisatie synergievoordelen en toegang tot de globale markt van panelen, chipsets en andere onderdelen. Veel kennis en expertise komt echter nog altijd uit Europa. Designs komen van het prijswinnende designbureau in Amsterdam en miljoenen Ambilight TV’s rollen jaarlijks uit de fabriek in Gorzów in Polen.
Daarnaast vindt veel van alle beeldbewerking en technologische ontwikkeling plaats in het innovatiecentrum in Gent. De experts in het R&D Center zorgen voor de herkenbare Philips-beeldkwaliteit en brengen features die zich richten op de wensen en voorkeuren van de Europese consument.
De Philips-unieke technologie is doorontwikkeld in de twee decennia die volgden wat leidde tot de introductie van de “Next Gen-versie” in 2022.
Wat is Ambilight plus?
Met de lancering van de nieuwe 65OLED+959 Ambilight TV, tijdens de recente EISA Awards al bekroond als Beste Home Theatre OLED TV 2024-2025, onthult TP Vision de meest geavanceerde versie van het Ambilight-systeem door meerdere lenzen toe te voegen aan de individuele gemonteerde kleur-leds. Ambilight plus geeft een dynamischere, grotere halo met meer diepte en resolutie. Het systeem kan vier verschillende halo's op verschillende diepten projecteren voor een nieuw tweedimensionaal effect.
Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum viert Philips Ambilight TV deze verjaardag het gehele komende kwartaal met speciale aanbiedingen.