In mei en juni zijn er prijsverhogingen voor de internet-, tv- en bellenabonnementen bij de providers KPN, Ziggo, Telfort en XS4ALL. Door deze prijsverhoging ben je contractvrij en kun je beter zelf opzeggen dan een overstapservice gebruiken.
Waar bij zorgverzekeringen en energie december geldt als overstapmoment, is mei en juni dit geworden voor internet, tv en bellen. Afgelopen jaren voerden namelijk alle grote providers zoals Ziggo, KPN en haar dochters Telfort en XS4ALL prijsverhogingen door per juni of juli. Providers geven aan de prijzen te moeten verhogen wegens investeringen in het netwerk en tv-aanbod. Consumenten zien dit vooral terug in snelheidsverhogingen die de afgelopen jaren zijn doorgevoerd. De prijs per Mb is namelijk in vier jaar tijd gehalveerd.
Niet opzeggen is automatisch akkoord
Het gevolg van de prijsverhogingen blijft dat jaarlijks miljoenen huishoudens contractvrij komen. Hoe klein de wijzigingen soms ook zijn in bijvoorbeeld het beltarief of het schrappen van een zender, jij kan als klant dan het abonnement beëindigen en overstappen naar een andere provider. Ook wanneer de eerste contractperiode (doorgaans 1 of 2 jaar) nog niet is afgelopen. Indien er niet wordt opgezegd, ga je automatisch akkoord met de tariefsverhogingen.
Forse toename oriënterende consumenten
Voorgaande jaren zag onafhankelijke vergelijker Breedbandwinkel al een forse toename in het aantal overstappers vanaf providers die hun prijzen ophoogden. Dit jaar blijkt dit aantal nog groter, zo worden er nu 38% meer postcodechecks uitgevoerd door oriënterende bezoekers dan vorig jaar april en mei. Prijsvechters als T-Mobile, Tele2 en Youfone profiteren deze maanden fors van alle overstappers. Provider T-Mobile heeft tevens bekendgemaakt dit jaar de tarieven in ieder geval niet op te hogen. Wel voerden zij in januari een inflatiecorrectie door van 1,7%. Ook providers NLE en Caiway voerden begin dit jaar al prijsverhogingen door van ongeveer 2,50 euro per maand.
Problemen met overstapservice
Wanneer klanten overstappen naar een andere provider, wordt normaal gesproken gebruikgemaakt van de overstapservice. Hierbij zegt de nieuwe provider het oude abonnement voor de klant op wanneer het nieuwe abonnement wordt geactiveerd. Bij klanten die nu contractvrij zijn door de aangekondigde prijswijzigingen blijkt dit in de praktijk echter administratieve problemen op te leveren. Klanten die gebruikmaken van de overstapservice worden vaak ten onrechte geconfronteerd met een afkoopsom voor de rest van het contract. Breedbandwinkel adviseert deze klanten dan ook het oude abonnement zelf op te zeggen om administratieve rompslomp te voorkomen.