In een leuke fotoserie brengt Sony de evolutie van de woonkamer en invloed van de televisie op onze inrichting in beeld: van opvallende kleurenclashes uit de jaren 60 tot de strakke interieurs met de stijlvolle tv’s van vandaag.

In onderstaande fotoserie zie je hoe onze woonkamers zijn veranderd door de jaren heen, van de oogverblindende kleuren van de swingende jaren zestig tot de huidige trends met koperen lampen en grijze wanden. Zo stond bijvoorbeeld de jaren tachtig in het teken van stoffige pastelkleuren die door het minimalisme van de jaren 1990 werden weggevaagd. Als gevolg van verstedelijking is er nu meer vraag naar kleinere ruimtes die multifunctioneel zijn, maar ondanks behoefte aan kleiner wonen is het gemiddelde beeldformaat van tv’s toegenomen. Mensen leven graag in een multifunctionele woonkamer waar het mogelijk is om te eten, te ontspannen en te entertainen. Sony onderzocht de evolutie van de woonkamer door de jaren heen ter gelegenheid van de introductie van de grootformaat Sony XG95 tv.

1960
Dit decennium was een tijd van experimenten in heel Europa - zelfs in de woonkamer. Meer is meer als het ging om de felheid en hoeveelheid van kleuren. De kleurenpaletten waren geïnspireerd door de natuur; groen, bloemmotieven en goud werden op alles geplakt - van banken tot muren. Deze kamer laat zien hoe de ongewone combinatie van paars, rood en oranje bij elkaar werd gebracht:

Sony 1960

1970
Vanaf de jaren 70 was het in de mode om stoelen en sofa's in een combinatie van stijlen en kleuren te hebben. Nieuwe materialen voor meubels, zoals glas, aluminium en kunststof, werden steeds populairder. Sinaasappel, avocado en citroengeel waren populaire kleuren voor de jaren 1970. Televisies en hi-fi systemen werden iconische design-meesterwerken om te pronken. In de meeste woonkamers werd meubilair vervangen door modernere en modulaire opbergsystemen die bestonden uit planken, ruimte voor tv, kasten en pull-down cocktailbars:

Sony 1970

1980
Tegen de jaren 80 waren zware houten meubelen gestoffeerd met pastelkleurige bekleding een trend, evenals bloemenpatronen. In dit decennium werden televisies belangrijker vanwege de opkomst van VHS en gameconsole. Het gebruik van de tv had een grote invloed op de inrichting van de woonkamer. Bankstellen werden groter evenals de kasten om alle nieuwe media in op te bergen:

Sony 1980

1990
Paring back: na de hausse van de jaren tachtig stonden de jaren negentig in het teken van minimalisme. Op de foto, een kamer gevuld met typisch witte en beige meubels. Het ontwerp van de woonkamer werd schoner en minder druk dan in het vorige decennium. In sommige Europese landen was een opblaasbaar en neon gekleurd meubilair populair. Maar over het algemeen was wit of beige echter trendy en werd het als cool beschouwd. Klimoppatronen op de muur en zijden bloemen waren nog opvallende interieurtrends:

sony 1990

2000
DIY-ontwerp: kasten met effen kleuren werden in dit decennium een beetje standaard. Er ontstond meer vraag naar betaalbare eenvoudig samen te stellen meubels. Tijdens de overgang naar de jaren 2000 begon het minimalisme geleidelijk te vervallen. Wanden met bloemen- en designerprints werden weer populair. Televisies waren niet langer grote dozen maar platte schermen om een thuisbioscoop te creëren in combinatie met luidsprekersystemen:

Sony 2000

2020
De afgelopen jaren werd het stedelijk wonen weer populair. Het is een tendens om terug te keren naar het leven in het centrum van de grote hoofdsteden. Dit met als gevolg dat huizen duurder worden en de ruimtes om te wonen kleiner. De woonkamer wordt daarom steeds vaker als multifunctionele ruimte ingezet.
Qua inrichting is ‘thuis voelen’ een echte behoefte. Mensen willen leven in een ruimte met een sfeer. Hierdoor kunnen verschillende trends naast elkaar bestaan. Metaal en koper zijn een grote trend evenals neutrale grijze kleurenpaletten. Dit is zichtbaar in de foto van dit decennia in de koperen afwerking van de salontafel en metalen rand van de Sony XG95 Tv. Ook velvet is terug en blauw populairder in vele verschillende tinten samen met groen en lichtroze:

Sony 2020