De mailservice HCC!net is helemaal aangepast aan de eisen van deze tijd. Daarmee wordt de dienst een veilig en aantrekkelijk alternatief voor bijvoorbeeld Gmail.
Jeroen Bezem
Een deel van de HCC-leden gebruikt HCC!net al sinds jaar en dag. Deze gebruikers hebben de afgelopen maanden al gemerkt dat er wordt gewerkt aan de dienst. Zo werd de opslaglimiet verhoogd van 200 MB naar 1 GB en kregen ze de mogelijkheid om alvast over te stappen naar de nieuwe betaversie. De meeste veranderingen worden achter de schermen aangebracht en zijn dus nog niet direct zichtbaar. De planning is dat de nieuwe e-maildienst aan het eind van de zomer helemaal klaar is voor gebruik.
WAT IS HCC!NET?
De e-maildienst van HCC bestaat al heel lang. Sterker nog, in feite is HCC groot geworden dankzij HCC!net. Maar de technologische ontwikkelingen gaan snel en de dienst was hard toe aan een opknapbeurt. HCC-leden beschikken straks over een moderne webmailservice die de vergelijking met bijvoorbeeld Gmail glansrijk kan doorstaan. De achterliggende techniek is open source en je krijgt nergens reclame te zien, zoals bij veel gratis webmaildiensten wél het geval is. HCC!net is gebaseerd op de opensource e-mailclient Afterlogic. Dit is een gebruiksvriendelijke, lichtgewicht e-mailclient die in de cloud draait. Deze moderne webmailclient is responsive en daardoor ook zeer goed te gebruiken op een smartphone of tablet.
HOE WERKT HCC!NET?
Is je interesse gewekt en wil je de betaversie van HCC!net webmail eens uitproberen? Dat is heel eenvoudig. Ga naar https://beta.hccnet.nl en vul daar je HCC!net-mailadres en je wachtwoord in. Klik vervolgens op Aanmelden. Heb je nog geen HCC!net-mailadres? Dan kun je dit snel aanvragen door in te loggen op https://mijn.hcc.nl met je HCC-lidnummer als gebruikersnaam (dit staat vermeld op je ledenpas) en je HCC-code als wachtwoord (deze code staat in de brief die je bij je ledenpas hebt ontvangen).
Zo ziet de nieuwe mailbox eruit
Na het inloggen met je HCC!net-mailadres kom je in een overzichtelijk scherm met drie kolommen. In de linkerkolom staat een aantal standaardknoppen die je kent van de meeste e-mailclients: Postvak IN, Verzonden items, Concepten, Ongewenste e-mail, Verwijderde items en Archief. De middelste kolom laat de inhoud van de geactiveerde knop/map zien (bij Postvak IN is dat de inhoud van je mailbox) en in de rechterkolom is de geactiveerde e-mail te lezen. Overigens is de indeling van dit scherm ook aan je persoonlijke voorkeur aan te passen. Klik daarvoor op het tandwiel linksonder (Instellingen) en verander de schermindeling op het tabblad Algemeen.
Pas de scherminstelling aan naar je eigen voorkeur | |
Instellingen | Nieuwe e-mail opstellen |
Linksboven in het scherm staat de knop Nieuw, waarmee je een nieuw bericht kunt maken, dat als pop-upvenster verschijnt. De instellingen van de webmailclient zijn aan te passen door te klikken op het tandwiel linksonder, of het hoofdje rechtsboven (kies Instellingen). Ook zijn heel eenvoudig mappen aan te maken (handig voor een overzichtelijke indeling van je e-mails), door ofwel linksonder op het map-icoontje ofwel rechtsboven op het hoofdje te klikken (kies Instellingen | Mappen).
Nieuwe map aanmaken | Je kunt contactpersonen automatisch laten toevoegen |
MEER FUNCTIONALITEIT
Ook erg handig: via Instellingen | Contactpersonen kun je instellen dat de afzenders van e-mails automatisch worden opgenomen in het adresboek (‘Contactpersonen’). Maar als je dat niet wil, kun je die functionaliteit ook met één klik weer uitschakelen.
Omdat het een betaversie betreft, is nog niet alle functionaliteit uit het ‘oude’ HCC!net beschikbaar, maar dat is een kwestie van tijd. Bij het ter perse gaan van deze PC-Active lukte het bijvoorbeeld nog niet om een vakantiemelding in te stellen. Wellicht is dat inmiddels al wél mogelijk.
|
SPAMFILTER
Het kan gebeuren dat de e-mail die je verwachtte te ontvangen, wordt ‘weggevangen’ door het spamfilter. Soms ziet dat filter een e-mail namelijk ten onrechte aan voor spam. Als je vermoedt dat een gewenste mail op deze manier is tegengehouden, stuur dan een e-mail naar spam@hcc.nl, met het adres waarvan je een e-mail verwachtte en wanneer deze e-mail ongeveer verstuurd zou zijn. Dan kan worden uitgezocht of, en zo ja waarom, deze e-mail voor spam is aangezien. De afzender van de tegengehouden e-mail ontvangt trouwens altijd een bericht dat zijn/haar mail in het spamfilter terecht is gekomen. Overigens zit het spamfilter er in de praktijk zelden naast en is het juist een welkome functie, die ervoor zorgt dat je mailbox op HCC!net zo schoon mogelijk blijft.
DE VOORDELEN VAN HCC!NET
Maar waarom zou je nu, naast of in plaats van je bestaande e-mailaccount, een HCC!net-mailaccount willen? Ieder zal daar zijn of haar eigen redenen voor hebben, maar wij kunnen, naast de gebruiksvriendelijkheid, wel een aantal voordelen bedenken. Zo is HCC!net provideronafhankelijk, oftewel: je kunt probleemloos overstappen op een andere internetprovider zonder dat je e-mailadressen veranderen. Dat geeft toch extra keuzevrijheid. Datzelfde voordeel vind je natuurlijk ook bij Windows Live Mail of Gmail, maar we kunnen ons voorstellen dat je, gezien de recente negatieve publiciteit rond de grote techreuzen, wat huiverig bent om al je e-mails bij dergelijke internetgiganten onder te brengen.
Een belangrijk voordeel van het nieuwe HCC!net is ook de verhoogde opslaglimiet van 1 GB. Waar bij de oude versies van de dienst gebruikers nog regelmatig aanliepen tegen de melding ‘Over quota’, wat betekende dat hun mailbox vol zat, zal dat in de nieuwe HCC!net niet zo gauw meer gebeuren. En last but not least: HCC!net is en blijft geheel reclamevrij.
|