Uit onderzoek van Honor blijkt dat 76% van de respondenten in de leeftijdsgroep 18 tot 24 jaar vindt dat hun smartphonegebruik verkeerd wordt begrepen door 45-plussers. Die vinden namelijk dat jongeren te veel tijd op hun smartphone doorbrengen.
Voor veel mensen is hun smartphone het apparaat geworden dat ze het meeste gebruiken. Zowel jong als oud hebben de smartphone omarmd, maar er wordt vaak ook wel kritisch gekeken naar de vele uren die worden gespendeerd op een smartphonegebruik. Zo is uit onderzoek van smartphonemerk Honor gebleken dat 76% van de respondenten in de leeftijdsgroep 18 tot 24 jaar (ook wel aangeduid als Generatie Z) vindt dat hun smartphonegebruik verkeerd wordt begrepen door de oudere generatie.
Resultaten in het kort:
- 60% van Gen Z zegt dat hun smartphone hen productiever maakt
- 77% van de 45-plussers vindt dat jongeren te veel tijd op hun telefoon doorbrengen
- Slechts 8% van de 18-24 jarigen vindt dat smartphones een negatieve invloed hebben op hun leven
- 90% van Gen Z heeft ouderen laten zien hoe ze iets op hun telefoon kunnen doen
- 50% van de 18-24 jarigen zegt dat ze door het gebruik van een smartphone artistieke talenten hebben ontdekt
Driekwart van de 45-plussers is dus van mening dat jongeren te veel tijd op hun smartphone doorbrengen. Het onderzoek is in Engeland uitgevoerd door onderzoeksbureau OnePoll onder 2500 Britten om de houding van generaties ten opzichte van smartphonegebuik te analyseren. Uit het onderzoek bleek dat ondanks dat 92% van Engeland nu een mobiele tefeloon bezit, er een groot verschil is tussen hoe oudere generaties het smartphonegebruik van Gen Z ervaren in vergelijking met hun eigen gebruik. Meer dan driekwart van de 45-plussers is van mening dat jongeren te veel tijd op hun telefoon doorbrengen. 41% van de 45-plussers gelooft dat smartphones een negatieve invoed hebben op het leven van Gen Z, terwijl 62% van deze leeftijdsgroep van mening is dat smartphones een positief effect hebben op hun eigen leven. Slechts 8% van de 18-24 jarigen* ondervindt zelf negatieve effecten van hun smartphonegebruik. Ondertussen vindt driekwart (76%) van de 18-24 jarigen dat hun smartphonegebruik volledig verkeerd wordt begrepen door de oudere generatie, waarbij 90% zegt dat zij oudere generaties hebben laten zien hoe een smartphone werkt. Slecht 33% van de 45-plussers geeft dit toe.
Levensstijl
Met de verandering van de moderne levensstijl is ook onze omgang met elkaar veranderd. Resultaat van het onderzoek toont aan dat 95% van Gen Z fotografie gebruikt als vorm van communicatie en 64% beschouwt het nemen van foto’s op hun telefoon als creatieve uitlaatklep. Creativiteit wordt overigens samen met muziek en ‘social life’ gezien als grootste voordelen van smartphones. 50% van de 18-24 jarigen heeft artistieke talenten ontdekt door het gebruik van een smartphone in vergelijking met 24% van de 45-plussers. Gen Z gebruikt een smartphone voor veel verschillende dingen, waaronder veel als productief worden beschouwd. De bevindingen van het onderzoek tonen aan dat jonge mensen in Engeland hun creatieve ambities voeden en hun carrière meer dan ooit bevorderen door het gebruik van smatrphones. 55% van de ondervraagden gaf aan dat zij een online carrière hebben met banen zoals in- en verkoop van kleding en social influencer. Ruim een derde van die 55% geeft aan dat zij online hun volledige salaris verdienen en 89% van de 55% geeft aan zonder smartphone niet succesvol te kunnen zijn. Bovendien gelooft bijna 49% van alle ondervraagden dat zij productiever zijn dankzij een smartphone. 60% hiervan maakt deel uit van Gen Z. Ondanks enkele negatieve percepties van oudere generaties heeft het onderzoek van HONOR feitelijk aangetoond dat mensen tussen 18 en 24 jaar oud hun smartphone op een meer positieve manier gebruiken dan oudere generaties. Jongere mensen zien veel voordelen van het gebruik van hun telefoons voor werk; ze zijn flexibeler, kunnen beter multitaksen en besparen veel tijd.
Olivier Doho, HONOR UK Marketing Directeur: “Ons onderzoek toont aan dat jonge mensen meer uit hun smartphones halen dan welke vorige generatie ook en wij zijn trots dat wij ze hierbij kunnen helpen. Met telefoons zoals onze nieuwe HONOR 20 PRO kunnen jonge mensen hun wereld net zo gemakkelijk veranderen als het nummer waar ze naar luisteren. Het feit dat zoveel mensen uit de Gen Z de kansen omarmen die smartphones bieden is geweldig om te ervaren”.
Muurschildering
Om de resultaten vanuit het onderzoek op een creatieve manier te tonen, heeft HONOR samen met het bekende Engelse street art collectief Graffiti Kings een artistieke muurschildering van 30 meter gemaakt op een muur in Shoreditc, Londen. De tweedelige muurschildering, die in het donker tot leven komt, toont het beeld van de activiteiten die Gen Z echt op hun telefoon doen. Overdag zie je op het kunstwerk vier personages staren naar hun telefoon. Het oogt alsof zij niet betrokken zijn bij de samenleving, alsof ze niets om de wereld geven. In het donker zie je de andere kant van de personages. Je ziet dat ze betrokken zijn bij wereldproblemen, creatieve foto’s delen of bedrijven runnen. Allemaal via hun smartphone.
Graham Golden, mede-oprichter van street art collectief Graffiti Kings: “Wij zijn verheugd om dit impactvolle project te onthullen, dat reflecteerd op verschillende percepties van hoe jongeren hun telefoons gebruiken. Dit stuk brengt enkele positieve dingen tot leven die ze via technologie doen, van het uiten van hun creativiteit tot het zijn van jonge ondernemers.”