Heb je een bedrijf, dan weet je dat SEO belangrijk is voor de ranking van je bedrijf. Je hebt je website dan ook aan alle kanten getweakt om tot goede resultaten te komen. Maar heb je daarbij ook gekeken naar je lokale SEO?
Door Romano Groenewoud
Lokale SEO is op dit moment belangrijker dan ooit. Google heeft namelijk bepaald dat lokale zoekresultaten van groot belang zijn voor gebruikers, omdat de relevantie van lokale zoekopdrachten hoger is. Dit is ook doorgevoerd in de algoritmes.
Is lokale SEO echt zo belangrijk?
Om aan te geven dat lokale SEO echt zo belangrijk is, hebben we een aantal cijfers op een rij gezet:
- 88% van de mensen die in hun browser op de smartphone een lokale zoekopdracht ingeeft, belt of bezoekt binnen 24 uur de winkel die ze hebben opgezocht.
- 46% van alle Google-gebruikers zoekt specifiek naar lokale informatie.
- 70% van de gebruikers gaat naar een lokale winkel als ze er online iets over hebben kunnen vinden.
- 92% van de gebruikers kiest voor een winkel of dienst op de eerste pagina van een lokale search.
Bron: https://seotribunal.com/blog/stats-to-understand-seo/#local-seo-facts
Je ziet aan bovenstaande cijfers dat heel veel mensen zoeken op locatie. Inzetten op lokale SEO is dus helemaal geen gek idee. Sterker nog, het is een heel goed idee. Vooral omdat hier nog heel veel kansen liggen ten opzichte van de concurrentie. Uit hetzelfde rapport van SEO Tribunal blijkt namelijk dat meer dan de helft van de lokale MKB’ers zijn plek op Google Mijn Bedrijf nog niet geclaimd heeft. Ruimte genoeg voor jou als MKB’er om een plek op te eisen en je rangschikking omhoog te laten schieten.
Hoe zorg ik voor een verbetering van mijn lokale SEO?
Stel jij hebt een kapperszaak in de Steenstraat in Arnhem. Hoe zorg je er nu voor dat je lokale SEO up-to-date is? Wat kun je allemaal doen om ervoor te zorgen dat jij bovenaan staat als iemand zoekt op een kapper in Arnhem? We gaan je helpen door 5 tips te geven die je meteen zelf kunt toepassen.
Tip 1: Maak een Google-bedrijfsaccount aan (of update je account)
Maak een bedrijfsprofiel aan voor je kapperszaak. Dit profiel wordt weergegeven als mensen in de zoekmachine of op Google Maps zoeken naar een kapperszaak in Arnhem. Klanten kunnen nu in één oogopslag alle belangrijke informatie over jouw zaak zien, zoals het precieze adres, je openingstijden en telefoonnummer. Niet alleen kunnen klanten jouw kapperszaak veel beter vinden, maar jij krijgt ook inzicht in de zoekacties van je klanten. Zo kun je goed inspelen op hun wensen: zie het als een online visitekaartje. Zorg er daarom ook voor dat de pagina up-to-date is. Als je bedrijfspagina er goed uitziet, wek je vertrouwen en laat je een goede eerste indruk achter.
Tip 2: Zorg voor meer reviews van klanten
Reviews zijn heel belangrijk voor je betrouwbaarheid. 73% van de consumenten vertrouwt een bedrijf meer als het goede reviews heeft. Als er review op Google worden achtergelaten, zijn ze ook te lezen op je bedrijfspagina. Zoals we al eerder melden: je moet je bedrijfspagina zien als een visitekaartje. Je wilt als kapper in de Steenstraat natuurlijk dat nieuwe klanten als eerste lezen dat mensen tevreden je kapperszaak verlaten. Vraag daarom na een knipbeurt gewoon aan je klanten of ze misschien de moeite willen nemen even een review achter te laten als ze tevreden zijn. Hoe meer goede reviews, hoe beter!
Tip 3: Zorg voor lokale content
Om je lokale SEO een flinke boost te geven, kun je zorgen voor landingspagina’s met lokale content. Als kapperszaak in de Steenstraat zou je bijvoorbeeld een van je kappers laten vertellen over de trends in Arnhem als het gaat om haardracht. Misschien is er wat moois te vertellen over het pand waarin de kapperszaak gevestigd is of hangt er een mooie familiegeschiedenis aan de kapperszaak vast. Ook is het handig in te spelen op lokale evenementen, bijvoorbeeld als sponsor. Wordt er ergens een modeshow gegeven in de stad? Dan kun jij als kapperszaak aanbieden om het haar van de modellen te verzorgen. Op die manier is de kans groot dat je genoemd wordt in lokale media wat je meer bereik oplevert, maar ook een betere SEO-score.
Tip 4: Lokale keywords toevoegen
Om je lokale SEO te boosten, is het verstandig om lokale zoekwoorden (keywords) toe te voegen aan je content. Onderzoek op welke zoektermen er naar je kapperszaak wordt gezocht en verwerk dat zoekwoord in de meta title tag, bijvoorbeeld Kapperszaak Arnhem of Kapperszaak Steenstraat. Zorg ervoor dat de lokale zoekwoorden terug te vinden zijn op prominente plekken in je content voor de beste resultaten.
Tip 5: Gebruik de online overzichten van lokale websites
Lang geleden toen de mobiele telefoon en internet nog in hun kinderschoenen stonden, zochten we onze kapper, loodgieter of schilder op in de Gouden Gids. De functie van de Gouden Gids is online overgenomen door lokale business-overzichten als Yelp en Foursquare. Schrijf je in bij zoveel mogelijk online zakelijke website-overzichten om ook daar gevonden te kunnen worden.
Het boosten van je lokale SEO is een makkelijke manier om een betere ranking te krijgen in Google. Het kost niet veel moeite om je pagina’s te updaten of en lokale bedrijfspagina aan te maken. Maar het feit dat veel concurrenten dit waarschijnlijk nog niet hebben gedaan, zorgt ervoor dat je flinke vooruitgang kunt boeken. Als jij als kapper in de Steenstraat met goede reviews en alle info op het scherm van een telefoon van een consument te zien bent, is de kans groter dat de volgende kappersafspraak van die persoon bij jou plaatsvindt.
Over de auteur
Dit gastblog is geschreven door SEO-specialist Romano Groenewoud alias de ‘SEOgeek’. Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine-optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digitale nomade de wereld rond om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken.