Dankzij internetshoppen ligt de wereld aan je voeten. Prijzen vergelijken was nog nooit zo makkelijk en als een product in China goedkoper is dan hier, waarom zou je het daar dan niet bestellen? Ja, de wachttijden zijn wat langer en vaak zijn het geen A-merken die AliExpress en consorten aanbieden, maar de prijs maakt wel veel goed. Of is goedkoop duurkoop en kun je toch maar beter in Europa je spullen bestellen?

Martijn Vet

Europa

Een telefoonhoesje, inkt voor je printer, een extra tablet voor de kinderen... Waarom zou je die in Nederland kopen, terwijl ze in Chinese webwinkels voor extreem lage prijzen te krijgen zijn? De tijd dat deze winkels in het beste geval een onoverzichtelijke site in steenkolenengels hadden, is al een tijdje achter de rug. Binnen een paar klikken heb je een account gemaakt, je kiest je producten in een ruim aanbod en betalen doe je op de manier die voor jou het handigst is.

China goedkoop
Hoe kan het dat winkelen bij de Chinezen zo goedkoop is? De winkels zijn vaak gesubsidieerd door de Chinese staat en kunnen daardoor tegen kostprijs of nog goedkoper de spullen aanbieden. Bovendien schakelen deze winkels de tussenhandel uit die de producten uit China naar Europa importeert. Daar profiteren wij consumenten van. Dus daarom maar meteen voor vijf jaar printerinkt en drie extra telefoonhoesjes bestellen? Klinkt goed!

Maar als we al onze spullen buiten Europa bestellen, betekent dat we onze eigen winkels richting faillissement sturen. En hebben we al die spullen die we zo goedkoop zijn (en waarschijnlijk onder slechte omstandigheden geproduceerd) wel nodig, of gaat het binnen de kortste keren de prullenbak in of belandt het in een la? Zeker omdat de kwaliteit niet altijd om over naar huis te schrijven is, kun je de impact op het milieu ook niet verwaarlozen.

De stelling

 
Ik koop alleen Europese spullen

Mike Duin 2

LEONORE
NOORDUYN

zelfstandig tekstschrijver en schrijfcoach

 

        

herbert 2

 

JEROEN
GILLESSEN

zelfstandig dienstverlener
op het gebied van ICT en techniek

"Ik koop sowieso niet zo gek veel online. Wat ik koop, bestel ik het liefst bij lokale winkels. Zo bestel ik mijn boeken als het even kan via de boekhandel bij mij om de hoek. Als zij het niet hebben, zoek ik wel mijn toevlucht tot bol.com, waar ik dan weer liever winkel dan bij Amazon.com.
Ik heb één keer iets bij AliExpress gekocht. Het ging om een verloopstekkertje voor mijn telefoon dat ik nergens anders kon vinden. Het kostte bijna niets en toen ik het uitpakte, bleken er wel zes verloopstekkertjes in het pakketje te zitten, terwijl ik er echt maar één nodig had. Ik heb niet per se iets tegen buitenlandse winkels, maar ik zou het jammer vinden als er straks alleen nog maar een paar giganten over zijn die de hele wereld domineren.

   

 "Voor mijn werk heb ik regelmatig elektronische onderdelen nodig: kabels, verloopkabeltjes of een condensator of een weerstandje. In Nederland betaal je daar een godsvermogen voor, terwijl ik het bij AliExpress of eBay voor een habbekrats kan krijgen. Laatst was ik op zoek naar een zonnepaneel voor op een garage. Bij de bouwmarkt moet ik daar € 150,- voor neertellen, online was ik voor € 18,- klaar. Als het qua prijs niet veel uitmaakt, koop ik het echt wel in Nederland, maar vaak is het prijsverschil enorm. De levertijden zijn vaak wel lang, maar ik heb die spullen vaak niet direct nodig. Het interesseert me niet zo waar de spullen vandaan komen, als de kwaliteit maar goed genoeg is. Wat bij al dit soort producten wel vaak ontbreekt, is een goede handleiding. Daar moet je dan weer online naar op zoek gaan of je moet het zelf uit zien te vinden.

“Hoe ze dat in China oplossen,
wil ik eigenlijk helemaal niet weten"

 

“Het interesseert me niet zo waar de spullen vandaan komen, als de kwaliteit maar goed genoeg is”

Ik gun winkeliers die hard werken en unieke producten maken of verkopen hun boterham. Ik vrees ook dat het productaanbod erg gaat verschralen. Als je iets bijzonders wilt en die grote spelers hebben het niet, bestaat het op een gegeven moment gewoonweg niet meer.
Hoewel AliExpress best gebruiksvriendelijk is, heb ik niet het idee dat ze goed weten waar ik naar op zoek ben en gaan ze erg af op de algemene smaak. Daarnaast bieden ze wel erg vaak spullen aan van een merk dat ik niet ken en ook niet vertrouw.
En je kunt je afvragen hoe het met de garantie zit. Wat ik ook prettig vind, is dat je in een Nederlandse webshop makkelijker kunt communiceren als je vragen hebt of als er problemen zijn. Hoe ze dat in China oplossen, wil ik eigenlijk helemaal niet weten."

 

Wat bij al dit soort producten wel vaak ontbreekt, is een goede handleiding. Daar moet je dan weer online naar op zoek gaan of je moet het zelf uit zien te vinden.
En helaas, als je honderd keer iets bestelt, gaat er wel tien keer iets fout. Een product blijkt defect te zijn of het komt niet aan, omdat er bij de douane of bij PostNL iets mis is gegaan. 
Het is zeker jammer dat veel Nederlandse winkels het moeilijk hebben, maar de meeste mensen, zeker de volgende generaties, willen nu eenmaal vooral online winkelen. Zelf koop ik ook bijna alles online, behalve kleding. Bij consumentenelektronica kun je de specificaties op internet bekijken en de prijzen vergelijken. In de winkel vertellen ze je ook maar wat. Die heeft dus wat mij betreft geen toegevoegde waarde. Wat ik wel een goede zaak vind, is dat webwinkels de kosten voor het terugsturen van producten gaan verhogen. Ook ik ben voor duurzaamheid en als de helft van de producten wordt teruggestuurd, is dat absoluut niet duurzaam."