Onlangs heeft dronefabrikant DJI de Mavic Mini uitgebracht. Is dit de beste koop die je kunt doen als je kijkt naar de nieuwe Europese regelgeving voor het vliegen met drones die per 31 december dit jaar gaat gelden? Lees hier de review en ervaringen vanuit HCC!drones.
Hans de Rooij
De DJI Mavic Mini is een ready-to-fly drone, dus klaar om meteen mee te gaan vliegen en waarmee je bijvoorbeeld mooie foto’s en filmpjes kunt maken. Hij staat te koop voor € 399,-. Als je de drone koopt als Fly More Combo voor € 499,-, krijg je er twee reserve-accu's, propellers, propelle beschermers en een charging hub voor het opladen van meerdere accu’s bij. Deze drone is door zijn compacte formaat vooral geschikt voor reizende foto- en videografen. Ingeklapt is de drone 14 x 8,2 x 5,7 centimeter, waardoor je hem gemakkelijk in je tas stopt. Met een volledig opgeladen accu en optimale weersomstandigheden maak je een vlucht van 30 minuten. De drone heeft een 3-assige gimbal die schokken en trillingen in je video's vermindert. Je bedient de drone eenvoudig met de DJI-app of de meegeleverde afstandsbediening. Via de app stel je verschillende vliegmodi in, zoals Cinematic Mode, Position Mode of Sportmode. In de Quickmodi laat je de drone gemakkelijk bewegingen maken en verschillende shots opnemen. We noteerden vliegervaringen met de nieuwe Mavic Mini van Hub Appeldoorn, Herman Krebbers en Boudewijn Hessel van HCC!drones.
Eisen, bediening en dataopslag
Check voordat je de Mavic Mini koopt of de smartphone of tablet die je aan de bediening wilt koppelen, wel voldoet aan de eisen van DJI. Apple’s iPhone en nieuwe 64bits Android-telefoons met besturingssysteem Android 7 of hoger zijn geen probleem. Het zijn vaak de oudere of goedkopere Android-telefoons waarop je de DJI Fly-app niet kan draaien. Een lijst van compatibele toestellen staat bij DJI op de website. Komt je telefoon niet voor in die lijst, dan is er nog een optie: zoek dan in op internet naar een APK-versie. Vaak werkt deze wel.
Belangrijk om te weten is dat de Mavic Mini de beelden zowel opslaat op het SD-geheugenkaartje in de drone alsook op je telefoon of tablet! Zorg in de drone voor een 32- of 64GB geheugenkaartje met voldoende snelheid voor opslag van video. In je telefoon stel je het cachegeheugen in op 2-8 GB. Sla de cache bij voorkeur op in een geheugenkaartje in je telefoon: anders loop je het risico dat het telefoongeheugen volloopt. Leuk is wel dat je met de meegeleverde app direct je foto’s kunt bewerken voor publicatie op Instagram of Facebook, inclusief toegevoegde achtergrondmuziek en teksten.
Is de Mavic Mini je eerste drone? Dan raden we je aan om eerst thuis de DJI-trainingsvideo’s te bekijken. Let bij je de eerste vlucht ook of je voldoende ruimte rondom de startplaats hebt. De DJI-handleiding zegt namelijk niets over de radius bij het uitvoeren van een vlucht met behulp van de Intelligent Flight Modes. Deze modes zijn juist voor beginners erg verlokkelijk om mee te beginnen. Neem daarom de ruimte en houd te allen tijde de drone in het oog. Het nadeel van deze grijze kleur van de drone is dat hij tegen drukke achtergrond, zoals een bosrand, lastig in het oog te houden is. Soms moet je de drone naar grotere hoogte brengen, boven de boomgrens, om hem weer in het zicht te krijgen. Bij een heldere lucht is hij wel op grotere afstand te zien.
Foto- en video-opnamen maken
De Mavic Mini levert videobeelden in 2,7K en full-hd resolutie, dus geen 4K zoals de nieuwe DJI Mavic Air 2 heeft. Maar wanneer maak je nu echt gebruik van dergelijke bioscoopkwaliteit? Alleen als je een echte 4K tv hebt misschien. Zo’n 90% van de mensen ziet het verschil tussen 2,7K, 4K en full-hd-opnamen niet. Ook de videobewerkingsprogramma’s hebben veel moeite met de grote bestanden van 2,7K en 4K: het gratis zeer uitgebreide bewerkingsprogramma Da Vinci heeft veel tijd nodig, tenzij je een heel snelle pc hebt. De omvang van dergelijke bestanden is een volgend probleem. Daarom raden we aan, als gemiddelde recreatieve piloot, om standaard full-hd opnamen te maken.
De Mavic Mini maakt wel opnamen met een hoge framebitrate mogelijk. Nog even voor de duidelijkheid: een video bestaat uit een lange aaneenschakeling van losse beelden, ook wel frames genoemd. Het aantal frames dat een camera per seconde opneemt, noem je de frame rate. De frame rate bepaalt hoe vloeiend je de beelden afspeelt. Door op te nemen met hogere framerates, krijg je bijvoorbeeld de mogelijkheid van het afspelen van vertraagde beelden. Let er wel op dat de beelden snel onderbelicht raken doordat er ook maar kort licht op de sensor valt tijdens het filmen. Later in dit artikel vertellen we iets over ND-filters om dit te compenseren. Een film op dvd, blu-ray of in de bioscoop gebruikt 24 frames per seconde (24 fps).
Bij de Mavic Mini raden we aan te filmen met 24 frames per seconde. Dat geeft voor onze ogen het meest natuurlijke beeld. Film je op 60 fps wordt het beeld meer schokkerig bij het filmen van beweging van mensen. Het geeft wel een scherper beeld als er weinig of geen beweging in de opname zit. Vergis je er niet in: professionele regisseurs maken bioscoopfilms ook op 24 fps.
Veel Mavic Mini-vliegers gebruiken filters op hun camera. ND-filters zorgen voor een voor het menselijk oog natuurlijke vervaging als je bewegende beelden gaat maken, zoals het filmen van bewegende mensen of het volgen van rijdende objecten. Een gebouw filmen kan eventueel wel met een filter. ND-Filters hebben het doel om de shuttertijd te verlengen, omdat de drone een vast diafragma heeft. De algemene stelregel is: het ND-filter zo kiezen dat die de sluitertijd op 2x de framerate houdt. Voorbeeld: ISO op 100 en opname op 30 fms om 1/60 sluitertijd te krijgen.
Een CPL-filter haalt schittering weg. Teveel schittering weghalen geeft wel vaker een onnatuurlijker beeld. Een ND-filter maakt, in tegenstelling tot hetgeen men vaak denkt, het beeld niet donkerder, maar houdt wel licht tegen om zo de sensor voor de gek te houden, zodat de sluitertijd wordt verlengd.
Een nieuwe hype zijn de variabele filters. Naar onze ervaring hebben ze maar een beperkt voordeel: om deze filters te verstellen, moet de drone eerst naar beneden worden gehaald, dan verdraai je het filter en kan je drone weer omhoog. Zo groot is het verschil niet met het eraf halen en opklikken van een ander filter.
Ervaringen met de DJI Mavic Mini
Nu we al veel vluchten hebben kunnen maken met de Mavic Mini, geven we graag ook een aantal van onze ervaringen mee. Natuurlijk zijn deze persoonlijk!
Onze ervaringen met de Mavic Mini zijn heel positief, mits je je realiseert waar je mee bezig bent. Ga niet vliegen als het weer ongunstig is: het blijft een lichte drone die niet tegen te harde wind kan terugvliegen. Bij wind zorg je er dus voor dat je start met vliegen tegen de wind in, dan is de kans dat de drone terugkomt met de wind mee het grootst. En ga bij sterke wind lager vliegen, dat helpt ook. De drone blijft betrouwbaar tot windkracht 3 op de schaal van Beaufort. Een app die helpt een goed beeld van de weersomstandigheden te krijgen en dus veilig te kunnen vliegen, is de gratis versie van UAV forecast. (tekst gaat verder na de afbeelding)
Ga je vliegen met de Mavic Mini, dan zul je ontdekken dat deze naast de P-stand ook een S-stand heeft, die is voor de Sportmodus. Dan gebruik je de maximale snelheid, maar dat vergt veel van je motoren en accu. We raden je aan die Sportmodus alleen te gebruiken in geval van nood. Wen eraan gewoon in P te vliegen. Gebruik de Sportmodus om terug te vliegen bij sterke wind bijvoorbeeld. Probeer bij veel wind de drone eens uit de hand te laten opstijgen: zorg dan wel dat je de drone iets naar voren laat kantelen, anders krijg je de drone meteen in je gezicht gewaaid.
We zien dat diverse beginners negatieve ervaringen hebben met de Mini, zoals fly-aways. Een van de oorzaken zit in het te snel opstijgen na het aanzetten van de drone. Doe dat niet, geef de drone na het aanzetten de tijd om voldoende satellieten te vinden en goed zijn home-punt te kunnen bepalen en vastleggen met de gps. Kijk op je scherm tot hij in het groen aangeeft ‘ready’ te zijn. Je drone vliegt dan terug naar dit home point als het contact met de remote verloren gaat (RTH= Return to home). Controleer vooraf altijd de RTH-hoogte en check of deze instelling ook op RTH staat en niet op Hover of Land! Een andere oorzaak van fly-aways is de geomagnetische zonnestraling. Je ziet het niet, maar bij te veel kosmische lading in de lucht raakt je gps-ontvangst verstoord. Je kunt dit checken met dezelfde app UAV Forecast.
Sommige Mini-gebruikers raken in de problemen doordat de accu in de remote (het bedieningstoestel) erg snel leeg loopt in combinatie met een Android-smartphone zoals de Samsung. Dat komt omdat de telefoon de oplaadfunctie start alsof hij aan een powerbank is aangesloten; de telefoon trekt de remote van de drone leeg. Deze oplaadfunctie kun je niet uitzetten bij Android (wel bij Apple). Zorg dus dat je telefoon 100% is opgeladen voordat je gaat vliegen. En dat je de telefoon na het vliegen direct afkoppelt van de remote. Dan overkomt je dit niet.
Inmiddels is de SDK van de Mavic Mini door DJI vrijgegeven; met dit bestand is het voor softwareontwikkelaars mogelijk koppeling te leggen met de besturing van de Mini. Er zijn al diverse Beta-versies in omloop om extra mogelijkheden aan de Mavic Mini toe te voegen, zoals Follow Me, 360graden opnamen maken, met vooraf geprogrammeerde waypoints autonoom laten vliegen, etc. Op dit moment zijn de volgende bedrijven actief bezig: Litchi, DroneLink en Rainbow for DJI. Het gebruik van deze zogeheten derde-partij apps is op eigen risico en heeft invloed op de gegeven garantie door DJI.
Goede voorbereiding vluchten
Ga je vliegen met je nieuwe drone? Maak altijd eerst een plan! Waar wil je gaan vliegen? Wat wil je er doen? Want alleen met een goede voorbereiding voorkom je dat je problemen krijgt.
Kijk op de kaart van de app GoDrone of op de website drone.aeret.nl of je op de plek waar je wil gaan vliegen wel terecht kunt. Deze kaart laat de CTR, no-flyzones, laagvlieggebieden, natura2000 en verboden gebieden zien voor dronepiloten in Nederland en dat voorkomt problemen op de locatie.
Kijk ter plekke op de app UAV Forecast of het weer en de omstandigheden geschikt zijn om te vliegen. Je kunt de app zo instellen dat als er te veel wind is voor de Mini, je het advies geeft niet omhoog te gaan. Zet daarvoor de windhoogte op 50m en max. wind op 30 km/h. Maar de app kijkt ook naar de geomagnetische index, die boven 3 verstoring van je gps-ontvangst geeft. Zet het minimum aantal gps-satellieten op 10-12. Ga dus niet vliegen als de weersomstandigheden niet goed zijn.
Mocht je ondanks je verantwoorde voorbereiding problemen krijgen of onverklaarbare gedragingen van je drone ervaren, dan is het volgens ons een goede gewoonte om je vluchtgegevens uitvoerig te bekijken en te analyseren om ervan te leren. Een perfect hulpmiddel hiervoor is de gratis app Airdata UAV. Via deze app kun je zowel op je smartphone, tablet en pc alles van je uitgevoerde dronevlucht tot in detail bekijken. Je vluchtgegevens van je Mavic Mini kunnen hiermee automatisch gesynchoniseerd worden. Zo kun je in de gratis versie tot 100 vluchten bewaren. (tekst gaat verder na de afbeelding)
Recente foto gemaakt met de Mavic Mini op vakantie. De handzame drone is ideaal om makkelijk mee te nemen
Wetgeving voor drone vliegen
De huidige regels In Nederland voor drone vliegen zijn eenduidig en globaal als volgt samen te vatten:
• Het is verboden te vliegen in no-fly gebieden, kijk daarvoor op de kaart van Godrone.nl, de officiële kaart van de overheid.
• Het is verboden te vliegen boven bebouwing, boven mensen, boven wegen, spoorlijnen en industrie- en havengebieden. Dus niet ook niet even snel in je eigen tuin de drone omhoog laten gaan..
• Je moet je drone met eigen ogen kunnen zien tijdens de gehele vlucht. Dat is met een kleine drone dus best wel lastig, maar hij moet in zicht blijven.
• De maximale vlieghoogte die is toegestaan in Nederland is 120 meter.
• Na zonsondergang is vliegen niet toegestaan. Dus vuurwerk filmen ’s nachts mag ook niet.
• Wanneer je filmt of fotografeert met je drone, houd dan rekening met de privacy van mensen.
In ons land gaat echter per 31-12-2020 de nieuwe Europese wetgeving voor drones gelden. Er komen dan andere regels en als dronepiloot moet je straks ook voor de meeste hobbydrones een theorieexamen doen. Maar ten opzichte van vrijwel alle andere drones die te koop zijn op dit moment, is deze nieuwe DJI Mavic Mini in het voordeel!
DJI Mavic Mini en DJI Mavic Air 2 en de nieuwe regelgeving voor drones
Naast de Mavic Mini bracht fabrikant DJI kortgeleden ook de Mavic Air 2 uit. Wat zijn nu de grootste verschillen? Allereerst de vergelijking die je in de winkel al kunt maken:
DJI Mavic Mini € 399,-,
als Fly More Combo € 499,-
Gewicht 249 gram
Vliegtijd 30 minuten
DJI Mavic Air 2 € 849,-,
als Fly More Combo € 1049,-
Gewicht 570 gram
Vliegtijd 34 minuten
De Mavic Air 2 lijkt in vergelijking met de kleine Mini een net even meer ‘volwassen’ drone. Deze houdt zich iets beter bij sterke wind en heeft een camera met hogere beeldscherpte. Maar… met een gewicht van 570 gram valt deze bij de nieuwe categorie-indeling volgende de Europese drone-regelgeving per 31-12-2020 helemaal niet zo gunstig! (tekst gaat verder na de afbeelding)
Door zijn gewicht net onder de 250 gram valt de Mavic Mini volgens de nieuwe regelgeving in categorie A1. Dit is bevestigd door de ILT aan Wiebe de Jager van Dronewatch.nl. Daardoor mag je met de Mini ook gewoon dichtbij of boven mensen en bebouwing vliegen, alleen niet boven menigten. Volgens de huidige regelgeving voor drones in ons land is het niet toegestaan dat je boven bebouwing en mensen gaat vliegen en altijd 50 meter afstand moet houden.
Verschillen
Belangrijk verschil tussen de Mini en de Mavic 2: om met de Mavic Mini na 31-12-2020 te mogen vliegen, hoef je alleen jezelf als drone-operator te laten registeren (categorie A1) en zelfs geen online examen te doen.
Heb je een Mavic Air 2, dan valt deze in categorie A2: je moet naast registratie ook nog een online opleiding en examen doen (40 vragen), een aanvullend schriftelijk examen halen (30 vragen) plus een verklaring hebben met betrekking tot praktijkervaring! En dan moet je bij het vliegen met de Mavic Air 2 ook altijd nog 50 meter afstand houden van mensen en gebouwen. Na de overgangsperiode tot 1-1-2023 valt de Mavic Air 2 zelfs in categorie A3: die is nog ongunstiger (minstens 150 meter afstand houden van mensen, bebouwing, industrie- en recreatiegebieden).
Meer informatie
De interessegroep HCC!drones heeft voor alle hobbydroneliefhebbers een goede uitleg aan welke eisen je na 31-12-202 moet voldoen. Op de uitgebreide website van HCC!drones kun je als lid al veel informatie vinden. Leden kunnen dit najaar een Clubvliegbewijs halen dat de ideale voorbereiding is op het nieuwe theorie-examen van de overheid en de benodigde praktijkervaring voor de verklaring oplevert. Op de reguliere bijeenkomsten kunnen leden na vooraanmelding een behendigheidsproef afleggen en daarmee het praktijkdeel van het Clubbewijs halen. Kijk op hcc.nl/drones voor meer informatie.
HCC!drones heeft ook een groep leden die aan zelfbouw van drones doen, van hout/kunststof en deels met 3D-geprinte onderdelen. Kijk eens op drones.hcc.nl voor meer informatie of kom naar een van onze bijeenkomsten.