Begin 2019 kondigde KPN aan al zijn merken voortaan onder één naam te voeren. Dat betekende het einde van het merk XS4ALL, de provider die begin jaren negentig aan de wieg stond van het internet in Nederland. Na mislukte pogingen om het merk te redden, werd uiteindelijk Freedom Internet opgericht, een provider die staat waar XS4ALL ooit voor stond: privacy, security en kwaliteit. PC-Active sprak met directeur Anco Scholte ter Horst.

Martijn Vet


Hoe staat het er op dit moment voor bij Freedom Internet? 
“We zijn een aantal maanden geleden begonnen de eerste klanten op internet aan te sluiten. Vrij snel daarna hebben we tv en bellen toegevoegd. Met F-Secure-antivirus erbij bieden we nu een compleet pakket. Maar we zijn er nog niet: we hebben nog veel klanten die we moeten aansluiten om op de lange termijn een heel solide bedrijf te zijn. Onze geplande lanceerdatum viel midden in de eerste coronagolf, waardoor wij ook ineens thuis moesten werken tijdens het opbouwen van ons bedrijf. Het heeft even geduurd voordat we daar een vorm voor hadden gevonden, maar momenteel loopt dat heel goed. En als je thuiswerkt, is veranderen van internetprovider niet heel aanlokkelijk, ook al kunnen we nu aantonen dat ruim 98 procent van de overstappers minder dan een paar minuten offline is en dat dan ook nog meestal ’s nachts.”

Foto 2aInternet is steeds meer een nutsvoorziening die het ‘gewoon moet doen’. Hoe kun je je als provider nog onderscheiden? 
“Ik sta er bijvoorbeeld van versteld hoeveel internetproviders in Nederland nog geen IPv6 aanbie   den. Een ander voorbeeld: het is echt schokkend om te zien hoe slecht de e-mail bij de verschillende providers scoort op security. Wij zijn het aan onze stand verplicht om juist aan de hoogste standaarden te voldoen. We hebben het laten testen door internet.nl en scoren 100 procent. Maar daardoor kan het soms gebeuren dat e-mail van onze klanten niet aankomt bij andere partijen, omdat de ontvangende partij die security niet ondersteunt. Klanten kunnen nu die beveiliging uitzetten, bijvoorbeeld voor een bepaald domein, maar ik vind het anno 2021 niet meer kunnen dat grote providers dat niet op orde hebben.” 

“Wat we ook anders willen doen: we vinden dat mensen moeten kunnen internetten zonder dat er voortdurend gevolgd wordt wat je doet. Met het opbouwen van profielen via cookies, het zogenaamde fingerprinting, is heel veel geld te verdienen. We kunnen die techniek niet tegenhouden, maar we kunnen het wel aanhangig maken en in oplossingen denken. We hebben bijvoorbeeld met een aantal partijen het ‘Veilig Tegen Corona’- manifest opgesteld waarin we onze zorgen over privacy en security uitten. Tot onze grote vreugde heeft het ministerie van WVS dat manifest gebruikt als uitgangspunt om die corona-app te bouwen en ons gevraagd om mee te denken over het bouwen van een goede website.” 

Jullie zijn een relatief kleine provider met een eigen helpdesk in plaats van een callcenter. Kunnen jullie dat aan? 
“We proberen zo goed mogelijk internet te bieden, maar er kan altijd iets misgaan. Als het moet, werken we een nacht door. Dat is het vuur van het oude XS4ALL dat er nog steeds is. We hanteren het principe first time fixed. Dat wil zeggen dat je iemand aan de lijn krijgt met kennis, kunde en het gereedschap om je vragen te beantwoorden. We zijn relatief klein en we krijgen best veel mails en belletjes van klanten. Dat kost veel tijd en we werken continu aan oplossingen om de klantenservice nog een stuk beter en sterker te maken. We hebben net nieuwe mensen aangenomen en zijn steeds op zoek naar de beste mensen die kunnen zorgen dat klanten zo snel én zo goed mogelijk geholpen worden. Onze supportdesk moet de beste van Nederland zijn.”

freedom Internet 2Jullie staan voor ethisch ondernemerschap. Wat houdt dat in? 
“De meeste bedrijven willen de winst maximalisere ren om de aandeelhouders tevreden te stellen. Dat leidt vaak tot allerlei manieren van data verzamelen, omdat daar nu eenmaal heel veel geld mee te verdienen is. Freedom Internet is een bv die winstgevend moet zijn, maar onze aandeelhouder is een stichting zonder winstoogmerk. We investeren in feite alles terug in onze ontwikkeling of in onze klanten. We gaan geen data verkopen aan derden én we kunnen niet worden verkocht aan een grotere of buitenlandse partij. Ik ben algemeen directeur van Freedom Internet, maar ik ben geen aandeelhouder.” 

 

Ledenvoordeel 

    

Wil jij als HCC-lid privacy, security en kwaliteit van Freedom Internet, kijk dan hier  voor een exclusieve korting.

 

 

 

 

 

Welke voorzieningen kunnen klanten in de toekomst verwachten? 
“We hebben een enorme lijst aan functies waar we naar kijken. Bijvoorbeeld shared hosting, mobiel internet, misschien gaan we wel mobiel bellen aanbieden.
Zelf zou ik heel graag een heel mooie dienst voor cloudopslag willen aanbieden. De meeste van onze klanten gebruiken wel zo’n dienst, maar dan wel bij Amerikaanse bedrijven. Ik zou heel graag een goede opensource-variant op onze servers in Nederland willen. We weten dan zeker dat er geen rare achterdeurtjes in zitten en we hoeven ons alleen aan de Nederlandse wetgeving te houden. Maar het gaat niet per se over wat we als bedrijf willen en gaan ontwikkelen. We staan in nauw contact met onze klanten en met onze community, dáár ontstaat de echte vraag. Die vragen willen we als eerste oppakken, al met al een hele lijst. Dat is niet morgen klaar, maar als we het doen, dan zal het ook echt goed zijn.”