Nog nooit hebben webshops zo’n explosieve omzetstijging gezien als tijdens de coronacrisis. Het is waarschijnlijk dat er ook na corona meer online gewinkeld zal worden. Denk je er misschien ook over na om een webshop te starten? De eerste stappen zijn sneller gemaakt dan je denkt.
Een webshop starten mag eenvoudiger dan ooit zijn, maar tijd nemen voor een doordacht concept kan zeker geen kwaad. Alles begint bij wat je wilt gaan verkopen. Mode, wijn, whiskey, olijfolie? Weet dus wat jouw niche is en hoe je je van grote webshops kan onderscheiden. Bijvoorbeeld door je klanten snel en persoonlijk te helpen, unieke of zelfgemaakte producten met of zonder regionaal karakter aan te bieden.
Klein beginnen - met sterke teksten en foto’s
Het is geen kunst meer om met een paar klikken je eigen webshop te bouwen. Je bent dus supersnel online. Wel moet je tijd en moeite in goede teksten investeren, want je moet je klanten nog steeds persoonlijk aanspreken en van je producten overtuigen. Let er ook op dat je voor ieder product een unieke tekst schrijft, zodat je in de zoekresultaten bij Google niet wordt afgestraft vanwege dubbele content.
Minstens zo belangrijk zijn goede productfoto’s. Deze moeten realistisch, duidelijk en verleidelijk zijn. Gebruik dus foto’s die het product uit verschillende perspectieven tonen en waarop je kunt inzoomen. Goede foto’s roepen emoties op bij de bezoeker en zijn een belangrijke stimulans om te kopen.
Verschillende stijlen uitproberen
Je individuele design heb je zelf in de hand. We raden je aan om verschillende stijlen voor je webshop te testen. Vraag ook zeker om feedback van familie en vrienden. Zij kunnen met een frisse blik naar je ontwerp kijken en inschatten of je shop de uitstraling heeft die bij jou past.
De rode loper uitrollen voor mobiele bezoekers
Houd er rekening mee dat mensen je producten ook graag mobiel willen kunnen bestellen. Daarom is het belangrijk dat je webshop ook op mobiele apparaten goed wordt weergegeven en het bestelproces net zo makkelijk is. Een responsieve webshop herkent automatisch of bezoekers met een smartphone of tablet surfen en past de grafische weergave automatisch aan. Ook de menunavigatie moet duidelijk zijn, zelfs op kleine schermen, anders haken bezoekers af.
Klanten aantrekken
Natuurlijk moet je ook actief je webshop promoten zodra deze online is. Voor sommige producten zoals kleding en sieraden zijn Instagram en Pinterest effectieve kanalen. Daar kun je foto’s van je producten plaatsen en een groot aantal mensen bereiken.
Bovendien is het aan te raden om een gratis Google-bedrijfspagina aan te maken, voor lokale zoekopdrachten. Daar staat dan niet alleen je fysieke winkel inclusief adres en openingstijden vermeld, maar ook je webshop. En dat in de gewone Google-zoekresultaten en op Google Maps. Zo ben je nog beter te vinden. Als lokale ondernemer kun je bovendien je ‘offline klanten’ bij een aankoop in je fysieke winkel wijzen op je webshop, bijvoorbeeld met een visitekaartje, sticker, bord of op de kassabon.
Kortingsacties starten en communiceren
Kortingen en waardebonnen zijn ideale tools om klanten te binden en nieuwe bezoekers naar je webshop te lokken. Dat merk je natuurlijk in de omzet. Eenmaal aangemaakt hoef je deze vouchers alleen nog maar door te geven. Dit kun je via een nieuwsbrief of factuur doen. Of je deelt de coupon via sociale media. Natuurlijk kun je ook direct in je webshop op voordeelacties attent maken.
Aan de juridische eisen voldoen
Naast het ontwerp en het assortiment moet je nog rekening houden met enkele juridische zaken. Je webshop heeft een paar dingen nodig die deels wettelijk verplicht zijn zoals:
● Je bedrijfsgegevens
● een privacybeleid
● een cookiebeleid met een melding
● algemene voorwaarden
● informatie over betaling en verzending, evenals herroeping en retournering
Goede webshopsoftware ondersteunt je hierbij door deze juridische pagina’s als sjabloon aan te leveren, zodat je alleen de informatie van jouw shop hoeft aan te vullen.
Met je eigen webshop starten?
Ben je geïnspireerd geraakt om ook je eigen webshop te starten? Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Bijvoorbeeld met de webshops van STRATO. Hierbij worden je alle technische aspecten uit handen genomen, zodat jij je alleen op het belangrijkste hoeft te concentreren: de inhoud. En duur hoeft een eigen webshop ook niet te zijn. Maak bij STRATO gebruik van de speciale aanbieding en betaal de eerste 6 maanden slechts € 1,- per maand.
Deze blog kwam tot stand in samenwerking met Strato