2021 wordt een jaar van voortdurende verandering op het gebied van digitale marketing die impact zal hebben op de techwereld van computers en software.
Digitale marketing is een belangrijk onderdeel geworden van het moderne consumentisme. Het aanbieden van meer authentieke inhoud, het gebruik van chatbots en gesproken zoekopdrachten, het in grotere mate gebruiken van social mediamarketing en het creëren van een boeiende gebruikerservaring zijn enkele van de belangrijkste trends waarvan je op de hoogte moet zijn en die je moet gebruiken in 2021.
Zorg ervoor dat je begrijpt welke trends je het meeste voordeel opleveren en welke trends je op basis van jouw bedrijf moet vermijden. Hoewel veel van de marketingprincipes elk jaar hetzelfde blijven, variëren de tools die bedrijven gebruiken om marketingsucces te behalen van jaar tot jaar enorm. Mediareclame via de krant was vroeger gemeengoed, nu spelen digitale advertenties en kunstmatige intelligentie een cruciale rol in de marketingtactieken van bedrijven.
Sommige van deze technologische ontwikkelingen worden vaak gebruikt door grotere bedrijven, maar kleine bedrijven kunnen veel leren van de marketingstrategieën die grotere bedrijven gebruiken. Hieronder zijn drie trends beschreven waarvan we denken dat kleine bedrijven hiervan het komende jaar zouden moeten profiteren:
1. Toegenomen vraag naar chatbots veranderen computers
De vraag naar chatbots neemt toe. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan het gebruik van chatbots bij het communiceren met merken, omdat dit vaak een snelle reactie oplevert. Toch zeiden de meeste ondervraagde eigenaren van kleine bedrijven dat ze de technologie niet gebruikten. Een chatbot die op jouw website draait, kan de basisvragen van klanten op elk uur van de dag of nacht beantwoorden, zelfs als je je op verschillende taken concentreert.
AI-aangedreven chatbots kunnen worden gebruikt voor klantenondersteuning, waardoor de contactstrategie drastisch wordt uitgebreid met een gecontroleerde boodschap. De chatbots zijn zo levensecht geworden dat veel klanten het verschil niet eens kennen, maar ze bieden het extra voordeel dat ze gegevens kunnen verzamelen, analyseren en bruikbare gegevens kunnen leveren zoals long tail zoekwoorden die kunnen worden gebruikt om de klantervaring en je bedrijf te verbeteren.
2. Gesproken zoekopdrachten winnen terrein
Nu mobiele apparaten en spraakdiensten, zoals Alexa van Amazon, steeds populairder worden, is gesproken zoekopdrachten een gebied waarop je bedrijf zich kan onderscheiden van je concurrenten. Als je bedrijf online is, neemt de kans toe dat mensen je website of content marketing materiaal vinden via gesproken zoekopdrachten in 2021 en daarna.
Het gebruik van de mobiel is explosief gestegen de afgelopen jaren, volgens Google maken mobiele zoekopdrachten meer dan 50% van de totale zoekopdrachten uit. Marketeers zullen zich moeten aanpassen aan gesproken zoekopdrachten, die momenteel 20% van de mobiele zoekopdrachten uitmaken, en dat zal naar verwachting blijven groeien op dezelfde manier als mobiele zoekopdrachten heeft.
Digitale marketeers zullen hun seo campagne moeten aanpassen om een gesprek aan te gaan en vragen duidelijk in eenvoudige bewoordingen te beantwoorden. Een eenvoudige techniek die je in 2021 kunt toepassen, is antwoorden te geven op vragen die klanten vaak hebben over je product op je website.
3. Blockchaintechnologie
Hoewel de meeste mensen aan blockchaintechnologie denken in relatie tot cryptocurrencies zoals Bitcoin, biedt blockchain beveiliging die op veel andere manieren bruikbaar is. In de eenvoudigste bewoordingen kan blockchain worden omschreven als gegevens die je alleen kunt toevoegen aan, niet wegnemen of wijzigen. Vandaar de term ‘ketting’, omdat je een dataketen van interne links maakt. Het niet kunnen wijzigen van de vorige blokken is wat het zo veilig maakt. Bovendien zijn blockchains consensus gedreven, dus geen enkele entiteit kan de controle over de gegevens overnemen. Met blockchain heb je geen vertrouwde derde partij nodig om transacties te overzien of te valideren.
Verschillende industrieën betrekken en implementeren blockchain, en naarmate het gebruik van blockchain-technologie toeneemt, neemt ook de vraag naar bekwame professionals toe. Vanuit vogelperspectief is een blockchain-ontwikkelaar gespecialiseerd in het ontwikkelen en implementeren van architectuur en oplossingen met behulp van blockchain-technologie.
De blockchain-technologie creëert slimme koppelingen en werken op vrijwel dezelfde manier als traditionele koppelingen, maar met één belangrijk punt van differentiatie: ze houden native bij wanneer en met wie de koppeling is gedeeld. Het doet dit via een ingebed 'smart contract'.
Hoewel we de precieze gevolgen van slimme links pas kennen als ze in de echte wereld worden gebruikt, is de overtuiging dat ze makers van content meer controle zouden geven over hun links en hoe ze kunnen worden gebruikt. Dit zal uiteindelijk leiden tot meer ethische en collaboratieve online interacties.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met CliQi