Op 6 december was het Sony Technology Day waarop Sony een online presentatie gaf met als thema Technology that inspires emotion. Hierin werden acht technologieën aangekondigd waarmee Sony de wereld wilt vullen met emotie, door de kracht van creativiteit en technologie.
Op Sony Technology Day presenteerde Sony acht technologieën die vallen allemaal onder het thema “Technology that inspires emotion”. Hiermee wordt bedoeld dat verschillende activiteiten van de Sony Group met elkaar verbonden zijn en die de evolutie van het bedrijf ondersteunen. Door middel van de kracht van creativiteit en technologie willen ze de wereld vullen met emotie.
Samensmelting van de fysieke en virtuele wereld
Er hebben veel ontwikkelingen plaatsgevonden in de wereld van virtuele productie. Virtuele productie is eigenlijk een algemene term voor nieuwe videoproductietechnologie. Live actievideo’s en computerbeelden in real time worden met elkaar verbonden. Door middel van In-Camera VFX, een vorm van virtuele productie, worden 3DCG (Three-Dimensional Computer Graphic) beelden gelinkt aan de beweging van een camera die is geprojecteerd op een LED-display, als achtergrond. Dit gebeurt bijvoorbeeld in een studio met het maken van reclames.
Er wordt hier ook gebruikgemaakt van Crystal LED. Dit is een LED-display die Sony’s LED-besturingstechniek combineert met signaalverwerkingstechnologie. Hierdoor worden hoge-resolutie beelden geprojecteerd op de LED-display die een hoge helderheid en een breed kijkershoek bevatten. Een nieuw apparaat dat door Sony is gemaakt en die dit ook heeft, is de Sony camera Venice 2. Deze camera bevat een 8.6K-beeldsensor, hoge-resolutie beelden en een bredere kleurengamma. Hierdoor is kleur nog beter vast te leggen in foto’s en komen beelden nog realistischer over.
Verder werd ook EPTS besproken dat staat voor Electronic Performance Tracking Systems en behoort bij Sony Group Hawk-Eye Innovations Ltd. Dit zijn videofeeds die worden gebruikt bij o.a. (Europees) voetbal, de NBA, bij honkbal en tenniswedstrijden. Bij voetbal kun je denken aan wanneer iemand buitenspel staat. Er wordt dan teruggespoeld en gekeken waar alle spelers stonden. Ze zetten de echte beelden om in een virtuele weergave, ook wel skeleton-data genoemd, om de spelers en de bal tot de millimeter nauwkeurig te positioneren om de eventuele buitenspel te evalueren. Het volgen van de posities en houdingen van de spelers wordt ook wel player trafficking genoemd. Elke beweging op het veld wordt geconverteerd in data dat wordt opgenomen door de camera’s die alles volgen op het veld. Verder wordt er bij EPTS veel gewerkt met AI analysetechnologie en 3D trackingtechnologie. Het doel van Sony is om EPTS later ook te gebruiken in de entertainmentindustrie, zoals voor muziek.
Het streven naar de werkelijkheid
Hier benoemde Sony de OLED Microdisplay. Hiermee bedoelen ze dat er ontwikkelingen zijn geweest bij het creëren van een realistischer beeld tijdens het dragen van een VR-bril. Mede dankzij het weghalen van kristallisatie is het beeld realistischer dan ooit. Deze bril behaalt een 4K-beeld met een oog en 8K-beeld met beide ogen. Ook is de hoge kwaliteit van het beeld behaald door het gebruik van multi-pixel en miniaturisering, oftewel het verkleinen van beeld zonder het verlies van vorm, kwaliteit en functionaliteit. Het procestijd van een VR-bril is verlaagd door middel van het gebruik van meerdere sensoren die data integreren. Daarnaast zijn het aantal getraceerde stralen verminderd. Dit OLED-microdisplay zal naar verwachting worden ingezet voor industriële toepassingen en voor entertainmentdoeleinden. Dit display volgt nauwkeurig de bewegingen van het hoofd en geeft de textuur van materialen en menselijke uitdrukkingen realtime weer in high-definition.
Verder had Sony het over de balans tussen hoge resolutie en productie-efficiëntie. Voor 3D-content met een groot aantal data is het mogelijk om de productietijd 100 keer meer te verminderen door het verminderen van de aantal gebruikte stralen en het renderen van afbeeldingen op basis van informatie zoals karaktervorm, textuur en belichting. Sony’s doel hierin is om het bereik van de 2D- en 3D-applicaties te vergroten en te ontwikkelen in de entertainmentbranche.
Tot slot vertelden ze over drie verschillende technologieën die gebruikt worden in de Playstation 5: Tempest 3D audio, haptic feedback en adaptive triggers. Tempest 3D audio is ontworpen met een digitale enkele processor. Hierdoor is er sprake van accurate audio positionering. Als je een game speelt op de PS5, dan kun je de geluiden om je heen horen. Denk aan vogels die door dit 3D-geluid opeens achter je vliegen en tjirpen, in plaats van gewoon het geluid in je oor te horen. Met haptic feedback wordt bedoeld dat het zorgt voor een realistische game-ervaring door de vibratie van de nieuw ontwikkelde dubbele actuator. Deze actuator verandert automatisch en past zich aan binnen de specifieke situatie in de game. Hiermee willen ze zorgen voor een optimale gebruikerservaring. Sony gaf als tip om Astro’s Playroom te spelen die vooraf is geïnstalleerd op de PS5 voor een ultieme ervaring van de haptic feedback. De adaptive triggers bevinden zich in de L2/R2-knoppen van de DualSense-controller. Dit maakt krachtige real-time voelbare sensatie mogelijk wanneer je een game speelt. Sony Interactive Entertainment wil graag deze technologieën door blijven ontwikkelen. Het doel is om de beste plek te creëren om tegen iedereen games te spelen.
Bijdrage aan mensen, de maatschappij en de aarde
Sony introduceerde daarnaast sensoren die de afstand van omliggende objecten nauwkeurig kunnen detecteren door het vastleggen van lage niveaus van lichtenergie. De sensoren bestaan uit drie elementen. Allereerst SPAD-pixels (Single Photon Avalanche Diode) die licht opvangen en omzetten in elektrische signalen. Daarnaast uit Cu-Cu-verbindingen die die signalen verzenden. En ten slotte de logic chips die uitgerust zijn met de circuits die afstandsmetingen uit het signaal afleiden. Hiermee wilt Sony bereiken om een veilige mobiele maatschappij te creëren door bij te dragen aan de LiDar-technologie die in een auto zit en detectie en herkenning van objecten.
Verder willen ze de tederheid van een menselijke hand namaken bij een robot. Dit is een technologie die robots toestaat om te kunnen detecteren waar een object is en hoe hard of zacht een object is. In de presentatie werd een voorbeeld gegeven van een roos. De robot pakte de roos aan en hield het vast zonder iets af te breken of te verbuigen. Door de sensoren in de robot weet de robot zelf waar het object staat en waar het dus vastgepakt moet worden. Door de sensoren in de vingertoppen weet de robot hoe fragiel een object is. Door het combineren van AI en geavanceerde sensortechnologie bij robots wilt Sony verrijking aan mensenlevens bereiken. In de presentatie gaven ze aan op lange termijn deze robots in te willen zetten op onderbezette plekken, zoals verpleeghuizen, landbouw, fabrieken etc.
Tot slot introduceerde Sony MIMAMORI. Dit is een systeem dat zich hard maakt voor de duurzaamheid van onze planeet. Dit platform streeft ernaar om een duurzame maatschappij op te bouwen. Daarnaast willen ze met dit platform milieuproblemen en rampen voorkomen voordat ze plaats hebben gevonden. Het systeem zou bestaan uit diverse Sony Group technologieën. Er werd verteld dat MIMAMORI verwacht gelanceerd en gebruikt te worden in 2030.