Uit onderzoek van Sonos blijkt dat veel Nederlanders zich flink oppeppen voor een wedstrijd van hun favoriete club, en dat ze vaak bepaalde rituelen hebben om in de stemming te komen en het geluk aan hun kant te krijgen. Denk hierbij aan het wel of niet wassen van het teamshirt en het luisteren naar bepaalde muziek.
Volgens Sonos speelt geluid een belangrijke rol bij het creëren van een groepsgevoel en enthousiasme voor een wedstrijd. Zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Sonos dat veel Nederlanders zich enorm oppeppen voor een wedstrijd van hun favoriete club, en dat ze vaak bepaalde rituelen hebben om in de stemming te komen en het geluk aan hun kant te krijgen.
Onderzoek Sonos: geluiden, muziek en/of tradities voor 64% van de fans essentieel voor de wedstrijd
• 64% van de Nederlanders heeft een vast ritueel voordat ze naar een wedstrijd van hun favoriete voetbalclub kijken; 21% gelooft dat dit ritueel de favoriete club geluk brengt
• 14% van de respondenten geeft aan trouwer te zijn aan hun sportteam dan aan hun partner
• Jonge spelers en amateurvoetballers krijgen de kans om een Sonos sound ystem te winnen voor in de kleedkamer of kantine van hun club
• Om de sfeer er nog meer te bevorderen, lanceert Sonos samen met Liverpool een nieuw radiostation: Anfield Pre-Match Anthems
Vaste rituelen
Uit het onderzoek bleek dat veel Nederlanders vaste rituelen hebben voor een wedstrijd. 64% van de respondenten heeft namelijk minstens één ritueel voor ze naar een voetbalwedstrijd kijken. Dat ritueel wisselt van persoon tot persoon: sommige fans wassen hun teamshirt voor de wedstrijd (18%), terwijl anderen juist vermijden om hun voetbalshirt te wassen voor meer geluk (12%). Verder lopen de rituelen voor de wedstrijd uiteen: van nagels lakken in teamkleuren (12%) tot het luisteren naar favoriete muziek (12%): het draagt voor fans allemaal bij om zich volledig voor te bereiden op het voetbalspel van hun favoriete team.
Trouwe uitbundige fans
Wij Nederlanders staan bekend als trouwe fans van onze favoriete clubs, en dat is te merken aan onze loyaliteit. Een kwart van de respondenten (26%) gaf aan dat ze hun voetbalclub trouwer zijn dan hun kapper. Voor sommige mannen of vrouwen gaat een wedstrijd al wel eens voor op een romantisch etentje, en dat loyaliteitsgevoel blijkt ook uit het volgende: maar liefst één op zeven respondenten (14%) geeft aan trouwer te zijn aan hun sportteam dan aan hun partner!
Daarnaast zijn Nederlandse fans niet alleen trouw, maar vaak ook best luid. Fanatieke supporters zingen vanzelfsprekend veel liedjes om de overwinning te vieren. Bij de meeste Nederlanders (40%) staat “We are the Champions” van Queen sowieso in hun overwinningsplaylist, gevolgd door “We will rock you” van dezelfde band (30%) en “The Final Countdown” van Europe (24%).
Niet alleen de sfeer van het stadion draagt bij aan de uitbundige stemming en loyaliteit, ook de stem van de commentator heeft een grote impact op inleving in een wedstrijd voor 65% van de Nederlandse respondenten. Nederlanders scoren daar het hoogste op vergeleken met de 12 andere Europese landen waar Sonos het onderzoek uitvoerde, en onder de Spanjaarden, de nummer 2, was dit slechts 15%. Dat doen Sjoerd, Youssef, Suse en al die anderen goed!
Vooral het enthousiaste geluksgevoel vinden veel Nederlanders bij een live wedstrijd geweldig. 33% zou dat gevoel graag mee naar huis nemen, waarbij vooral de gekte van de menigte en ook het zingen van het clublied zorgt voor die opgewekte sfeer. Dé must-haves om thuis een zo goed mogelijke stemming te creëren tijdens een wedstrijd, zijn volgens fans een flatscreen tv (43%), een soundbar van goed kaliber (36%) en een lekkere bank (35%).
Sonos Radio en Liverpool
Volgens Sonos is geluid bij sportwedstrijden essentieel om de kijker de ultieme wedstrijdbeleving te laten voelen. Daarom is het merk ook een samenwerking aangegaan met het Engelse Liverpool FC als Official Sound Partner. Zo maakte Sonos een nieuw radiostation, met alle muziek die de spelers van Liverpool FC helpen voorbereiden op hun wedstrijd, zodat luisteraars helemaal in de stemming kunnen komen voor de wedstrijd. Anfield Pre-Match Anthems kun je luisteren op de radiostreamingservice Sonos Radio. Een legende van Liverpool FC, John Barnes, verzorgt het commentaar en verschillende genres passeren de revue, waaronder Dance, Hip-Hop, Afrobeats, Pop en R&B. Het station is gratis beschikbaar op Sonos Radio voor Sonos-gebruikers en op Mixcloud, voor alle anderen.
Win een Sonos-geluidsinstallatie voor de club
Een ander onderdeel van de samenwerking met Liverpool FC is het voorzien van de kleedkamer van de club van een Sonos-geluidssysteem. Die ervaring wil Sonos ook naar Nederlandse amateur- en jongeren voetbalteams brengen. Zij kunnen een premium Sonos-soundsystem winnen voor de kleedkamer of kantine van hun club, door hun favoriete liedje en pre-match rituelen te delen op Instagram. Meer details over deelname is te vinden via het Instagramkanaal van Sonos.
*Het onderzoek is in opdracht van Sonos uitgevoerd door Atomik Research onder 1.001 sportfans in Nederland.