Onlangs daalde het aantal abonnees bij Netflix behoorlijk en deze populaire en advertentievrije streamingdienst overweegt nu om een goedkoper abonnement met reclame aan te bieden.
Netflix raakte dit jaar al behoorlijk wat klanten kwijt en dat is voor het eerst sinds 2011. Zo verloor deze populaire streaming videodienst liefst 600.000 betalende abonnees nadat het in de VS en Canada de prijzen had verhoogd. En door de oorlog in Oekraïne moest Netflix ruim 700.000 Russen de toegang blokkeren. Om dit verlies tegen te gaan, overweegt Netflix nu een goedkoper abonnement aan te bieden waarin het reclame laat zien tijdens het streamen. Overigens biedt Videoland ook al abonnementsvormen met advertenties aan en komt Disney+ dit jaar ook met reclame. Tevens wil Netflix het delen van accounts tegengaan. Kijk overigens hier als je wilt weten wat er in juli op Netflix te zien is.
Reclame of hogere abonnementskosten
Al eerder gaf Netflix aan dat het wellicht advertenties zal gaan tonen. Nu is het daadwerkelijk aan het praten met Google, NBC Universal en andere bedrijven over advertenties op Netflix. Hierdoor kan het een goedkoper abonnement aanbieden wat weer moet zorgen voor (meer) nieuwe klanten. Keerzijde voor Netflix is dat huidige klanten ervoor kunnen kiezen dit goedkopere abonnement te nemen. Overigens werden er nog geen bedragen genoemd hoeveel dit goedkopere abonnement zou moeten gaan kosten. Netflix-directeur Sarandos gaf aan dat de reclame ‘meer geïntegreerd en minder verstorend’ zal zijn dan traditionele tv-reclame: "Ik wil dat ons product beter is dan televisie."
Google, NBCUniversal en/of eigen reclame
Google en NBCUniversal hebben al ervaring met videoreclame. Zo beschikt die laatste via een dochteronderneming over technologie om reclame in video’s in te sluiten en gebruikt Google zijn eigen technologie voor in YouTube-video’s geïntegreerde reclameclips. Wellicht gaat Netflix misschien ook zelf reclame aanbieden door de technologie in te kopen. Wordt vervolgd...