Grote techbedrijven sleutelen aan virtuele werelden, ook wel metaverses genoemd, al hebben ze net als de virtual reality-bril nog tijd nodig. We werpen een blik op deze toekomst én kijken door een vr-bril.
Gertjan Groen
De metaverse bezoek je bij voorkeur met een virtual reality-bril |
Bedrijven als Meta (voorheen Facebook), Google, Microsoft en Nvidia zien de metaverse als de volgende grote stap in de evolutie van sociale interactie. In de gedeelde virtuele 3d-omgevingen gaan we communiceren, werken, leren en gamen. Meestal vermomd als avatar met geanimeerde gezichtsuitdrukkingen. Je kunt er digitale kleding en spullen bezitten, en zelfs een virtueel stukje grond kopen. De wereld kun je met een computer of smartphone bezoeken, maar je bent niet gebonden aan een plat scherm. Het summum is een ar-bril (augmented reality) of vr-bril). Door een ar-bril zie je de echte wereld die wordt aangevuld met digitale informatie middels hologrammen. Een vr-bril ‘parkeer’ je op je hoofd waarna je volledig in de door een computer gegenereerde omgeving wordt gezogen. Een concept van de ar-bril zagen we in 2013 met de Google Glass. Ook Microsoft zet stappen met de HoloLens. Maar de brillen zijn vooral gericht op zakelijke toepassingen en ook te duur voor de consument. Daarom richten we ons hier op vr-brillen.
De HP Reverb G2 is een relatief lichte vr-bril voor de computer |
HP Reverb G2
De meeste vr-brillen zien er vergelijkbaar uit, zoals een Valve Index, HTC Vive Pro 2 of de HP Reverb G2 die we hier ter hand nemen. Wel zijn er natuurlijk (prijs)technische verschillen. De Reverb G2 is iets compacter dan de meeste alternatieven en met 550 gram ook vrij licht. Veel vr-brillen wegen meer dan 800 gram. Na wat afstellingswerkzaamheden is het draagcomfort goed. Ben je brildragend, dan past het alleen bij een smallere bril. De hoge resolutie (4320x2160 pixels), een breed gezichtsveld (ongeveer 114 graden) en hoge verversingsfrequentie (90 Hz) leveren een mooi en stabiel plaatje op zonder het bij veel andere vr-brillen genoemde ‘hordeureffect’: zichtbare zwarte randjes tussen de pixels. Je kunt niet direct de metaverse binnenwandelen als je de vr-bril op je hoofd zet. Je moet deze eerst aansluiten en instellen. Hiervoor gebruik je de zes meter lange kabel die uitmondt in usb-c (ook geschikt voor usb-a via bijgeleverde adapter) en DisplayPort. Voor het instellen gebruik je de onder Windows 10 al beschikbare Mixed Reality-portal.
Losstaande vr-brillenFacebook hecht zo veel waarde aan virtuele werelden dat het zijn naam vorig jaar wijzigde naar Meta en – reeds in 2014 – fabrikant Oculus VR overnam. Het huidige paradepaardje is de Oculus Quest 2, een standalone vr-bril die gezien de relatief lage prijs (€ 349,- voor de 128GB-versie) haast gesponsord lijkt door Facebook. Het gebruik vereist dan ook een account bij dit sociale netwerk. De vr-bril werkt zonder pc: alle hardware is ingebouwd en voor de gewenste toepassingen of games bezoek je een downloadwinkel. Daar vind je veel games, maar ook de Horizon Worlds-app voor het socializen in Meta’s metaverse. Via een kabel kun je de vr-bril optioneel met een pc gebruiken, maar de kwaliteit ligt iets lager dan bij de Reverb G2. Over het gebruik van batterijen en laders bestaan veel vooroordelen |
Stevige systeemeisen
De systeemeisen voor virtual reality op de pc zijn vrij hoog. Het vereist een moderne computer met dito videokaart, bijvoorbeeld uit de RTX 30-serie van Nvidia. Niet per se voor gewone vr-toepassingen, maar vooral om de laatste generatie games te spelen op hoge resolutie. De beschikbaarheid van high-end videokaarten is inmiddels beter, maar ze zijn (ook) niet goedkoop. Een game-laptop kan ook, maar de meeste missen een DisplayPort-aansluiting, al kun je dat soms via een usb-c naar DisplayPort-adapter oplossen. Een vr-bril wordt, om de ervaring compleet te maken, doorgaans gecombineerd met draadloze controllers voor in de hand. Bij de HP Reverb G2 verbind je ze via bluetooth met je pc. Heb je geen moderne pc, dan kan een losstaande vr-bril een alternatief zijn (zie kader). Naast beeld produceert de vr-bril ook geluid. De Reverb G2 heeft daarvoor twee zwevende luidsprekers aan de zijkanten, en de kwaliteit is dik in orde.
In de praktijk
Het kan een uitdaging zijn om je sessies met de vr-bril te starten. Ook is het wennen aan het navigeren via de controllers. Je mist het contact met je directe omgeving, inclusief je monitor, toetsenbord en muis. Soms is een handeling op je pc nodig en dan is het onhandig dat je de vr-bril af moet zetten. Bij de Reverb G2 is je bewegingsvrijheid bovendien wat beperkt door de stugge kabel. Maar je krijgt er hele mooie ervaring voor terug. Bij race- en flight-simulators zit je haast letterlijk op de stoel van de coureur of piloot, en zo voelt dat ook echt. Nooit was een manoeuvre of botsing zó realistisch. In het volgende nummer zullen nader ingaan op het gebruik en de beleving van virtual reality en zetten we ook de leukste toepassingen en games voor je op een rijtje!
Product: HP Reverb G2
Prijs: vanaf € 659,- (inclusief controllers)
Pluspunten
* goede beeld- en geluidskwaliteit
* relatief licht en comfortabel
Minpunten:
* lastig voor brildragers
* krachtige pc nodig
* vrij prijzig