Na het overzetten van meer dan 40.000 HCC-net-mailadressen naar een nieuwe serveromgeving (zie ook artikel "Bij BIT vinden we gelijkgestemden"), zijn er wat zaken veranderd die betrekking hebben op de mail en inlog. Wij zetten de belangrijkste wijzigingen nog even op een rij.
Esther Arntz-de Jong en Marco Mekenkamp
De afgelopen weken zijn vanwege de veiligheid tienduizenden mailboxen van HCC-leden succesvol gemigreerd. Dat leverde bij een klein aantal leden wat problemen op. Antwoorden op veel vragen kun je vinden op https://faq.hccnet.nl
|
|
Spam
Sommige leden merkten op dat diverse berichten nu als spam worden aangemerkt, terwijl het geen spam is. Dat heeft te maken met het nieuwe spamfilter. Dat filter moet als het ware ‘leren’ wat spam is en wat niet. Het is dus verstandig om regelmatig je spambox te checken. Om te voorkomen dat de opslagcapaciteit van jouw mail te lijden heeft onder veel spam, worden berichten in de spammap na één maand automatisch verwijderd.
Het kan ook voorkomen dat berichten die jij stuurt bij de ontvanger in de spambox terechtkomen. Hiervoor zijn een aantal mogelijke redenen. Omdat mensen steeds vaker met phishing-mail worden geconfronteerd, hebben veel mailproviders hun spamfilter scherper afgesteld. Een aantal zaken waar bijvoorbeeld op wordt gelet en als spam wordt gezien, zijn: het gebruik van alleen hoofdletters in het onderwerp, het hergebruik van teksten, het gebruik van een algemeen adres in het ‘Aan’-veld in plaats van het adres van de ontvanger, het gebruik van URL-verkorters en het gebruik van een e-mailadres of domein van een afzender dat door meerdere ontvangers als ongewenst is gemarkeerd, waardoor het e-mailadres van die afzender op een zwarte lijst staat. Bij dit laatste is het dus belangrijk dat je juiste instellingen in jouw mailprogramma gebruikt. Kijk voor op de instellingen voor veel gebruikte mailclients als Outlook, Thunderbird en Apple Mail op faq.hccnet.nl onder het kopje Instellingen veel gebruikte mail clients.
Inkomende mail POP3-server: Servernaam pop3.hccnet.nl Inkomende mail IMAP-server: Uitgaande mail SMTP server: Mocht bovenstaande niet werken, |
Inloggen en gebruikersnamen
De gebruikersnaam voor je HCC-net e-mailadres is niet meer gelijk aan die van HCC.nl. Je nieuwe gebruikersnaam voor je HCC-net e-mailadres is je volledige HCC-net e-mailadres. Voor HCC.nl/mijnHCC is je gebruikersnaam nog steeds je oude gebruikersnaam. Wanneer je de gebruikersnaam voor HCC.nl niet meer weet, dan kun je deze met behulp van je lidnummer en HCC-code opvragen via https://hcc.nl/component/hccxmlbeheer/?view=gbvergeten
Wachtwoorden
Sinds de overgang van de HCC-net naar de nieuwe serveromgeving is er wat veranderd in de mogelijkheden van wachtwoorden. Vóór de overgang was er één wachtwoord voor zowel HCC-net als HCC.nl, maar ná de overgang kunnen dat verschillende wachtwoorden zijn.
Wachtwoorden resetten (opnieuw instellen) kun je zelf doen op HCC.nl op verschillende manieren. Wanneer het wachtwoord voor HCC.nl en het HCC-net e-mailadres nog gelijk zijn, dan kan het via een van onderstaande methodes:
- Wachtwoord resetten via een resetlink per e-mail: https://hcc.nl/component/hccxmlbeheer/?view=wwvergeten
- Wachtwoord resetten met behulp van je lidnummer en HCC-code: https://hcc.nl/index.php?option=com_hccxmlbeheer&view=wwvergeten&tab=WWRESETCCCODE
Het is veiliger om voor beide omgevingen een eigen wachtwoord te creëren. Dat kan op de volgende manier. Ga naar HCC.nl en log in door rechtsboven op Inloggen te klikken. Ga vervolgens naar het kopje HCC (midden bovenaan) en klik hierop. Kies vervolgens voor Mijn gegevens > Mijn HCCnet > Wachtwoord wijzigen
Op die manier zijn de wachtwoorden ontkoppeld. Nadat je mail en je HCC.nl-inlog verschillende wachtwoorden hebben, zijn beide accounts ontkoppeld. Dit kan niet worden teruggedraaid. Mocht je in de toekomst je wachtwoord zijn vergeten, dan kun je deze via de hier beschreven manier aanpassen.
Andere gegevens
Mocht je de HCC-code kwijt zijn, dan kun je dit opvragen om per sms te versturen, mits je mobiele telefoonnummer bekend is onder je accountgegevens in ons ledenbestand. Dit kun je zien wanneer je ingelogd bent op HCC.nl > Mijn gegevens. Indien het er niet bij staat, kun je dit toevoegen of wijzigen. Opvragen van de HCC-code om te laten versturen per sms, kan via https://hcc.nl/component/hccxmlbeheer/?view=wwvergeten&tab=HCCCODE
Mocht je niet kunnen checken of er een mobiel telefoonnummer bekend is in je account (omdat je op HCC.nl niet kunt inloggen of geen toegang hebt tot het contact e-mailadres waar de link naartoe wordt gestuurd), dan kun je dit laten weten aan de HCC-ledenadministratie of de HCC-vraagbaak. Dan kunnen zij het mobiele telefoonnummer voor je toevoegen aan je account of de HCC-code per post versturen. Dit kan telefonisch op dinsdag en donderdag tussen 12.00-16.00 via 085- 0130 124 of op vrijdag via de HCC-vraagbaak via 085- 044 1808 tussen 13.00-17.00 uur. Tot slot kunnen dergelijke verzoeken ook vanuit een ander e-mailadres worden gemaild naar ledenadministratie@hcc.nl op alle werkdagen en buiten kantoortijden o.v.v. je lidnummer.