WhatsApp kondigt vandaag drie nieuwe functies aan. Met Whatsapp Flow en Meta Verified moeten bedrijven makkelijker met WhatsApp aan de gang kunnen. Belangrijker is dat Whatsapp wilt dat consumenten in Whatsapp in-app aankopen kunnen doen via een betalingsdienst.
Megan van der Wagt
WhatsApp heeft deze week de nieuwe functie Kanalen geïntroduceerd, maar vandaag komt WhatsApp met nog drie toevoegingen: WhatsApp Flow, Meta Verified en in-app aankopen.
In-app aankopen
WhatsApp gaat aankopen rechtstreeks in de chat eenvoudiger maken. Mensen in India kunnen vanaf vandaag artikelen toevoegen aan hun winkelwagen en een betaling sturen via hun gewenste betalingsmethode met alle ondersteunde UPI-apps, betaalkaarten en creditcards. Als dit succesvol is, zullen meer landen volgen. (tekst gaat verder onder de afbeelding)
WhatsApp Flow
WhatsApp lanceert ook Flows. Hiermee kunnen bedrijven meer ervaringen aanbieden, zoals het kiezen van je zitplaats in de trein, het bestellen van een maaltijd of het maken van een afspraak. Dit moet mogelijk worden zonder de chat te verlaten. Met Flows wil WhatsApp dat bedrijven uitgebreide menu's en aanpasbare formulieren kan aanbieden. Flows wordt in de komende weken beschikbaar gesteld voor bedrijven wereldwijd die het WhatsApp Business-platform gebruiken.(tekst gaat verder onder de afbeelding)
Meta Verified
WhatsApp begint met het testen van Meta Verified. Meta is het moederconcern van Whatsapp en ook Facebook is onderdeel van Meta. Eerst doet Whatsapp ze dit met mkb-bedrijven die al gebruikmaken van de WhatsApp Business-app. Daarna zal de functie in de toekomst worden geïntroduceerd aan bedrijven op het WhatsApp Business-platform. Met de verificatie weten gebruikers van de app dat ze met het juiste bedrijf chatten. Het bedrijf krijgt zijn verificatie pas wanneer deze zijn echtheid aan Meta kan tonen. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf een geverifieerde badge, uitgebreidere accountsupport en bescherming tegen imitatie. Meta Verified wordt geleverd met aanvullende premiumfuncties. Zo is het dan mogelijk om een aangepaste WhatsApp-pagina te maken die makkelijk te vinden is via een zoekopdracht op het internet. Ook is daar een support voor meerdere apparaten inbegrepen, waardoor meerdere medewerkers op klanten kunnen reageren.