Sinds kort geeft Meta haar gebruikers een belangrijke keuze voor gepersonaliseerde advertenties: 'Abonneren om Instagram te gebruiken zonder advertenties’ of ‘Gratis gebruiken met advertenties’. Lees hier wat gepersonaliseerde advertenties inhouden en hoeveel je moet betalen om advertenties af te kopen.
Megan van der Wagt
Na kritiek van het Europese Hof over hoe Meta omgaat met de privacy van zijn gebruikers, komt het bedrijf nu met een alternatief. Gebruikers van Meta krijgen een keuze: toestemming aan Meta geven om hun persoonsgegevens te mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden óf € 12,99 per maand betalen om geen gepersonaliseerde advertenties te krijgen. Die € 12,99 per maand geldt overigens als je Instagram en/of Facebook gebruikt op een smartphone of tablet met Android of Apple. Gebruik je deze social media van Meta op een computer, dan gebruik je € 9,99 per maand. Wil je deze keuze met eigen ogen zien, lees dan in dit artikel hoe je je eigen Instagram account aanmaakt en dit (hoogstwaarschijnlijk) tegenkomt. .
Gepersonaliseerde advertenties
Facebook en Instagram verzamelen gegevens van hun gebruikers. Dit zijn gegevens als woonplaats, leeftijd, opleiding, hobby's, je contactpersonen, likes, reacties en privéberichten. En zo zijn er nog een heleboel andere gegevens waarmee Instagram en Facebook gepersonaliseerde advertenties mee willen vormen.
De keuze draait dus allemaal om gepersonaliseerde advertenties. Meta mag geen gepersonaliseerde advertenties aanbieden zonder toestemming van de gebruikers. Omdat ze hier in het verleden vaak de mist mee in zijn gegaan en Meta daardoor hoge boetes mocht ontvangen, proberen ze het met deze keuze op te lossen. Wie weigert om Meta hen gegevens te laten gebruiken, heeft dus als enige optie om te gaan betalen. Hier zijn veelal negatieve reacties door ontstaan.
(artikel gaat verder onder de afbeelding)
Boetes
Meta heeft over de afgelopen jaren al heel wat boetes gekregen over de verwerking van gebruikersgegevens, aangezien zij dit niet altijd op de juiste manier afhandelen. De hoogste boete vond afgelopen juli plaats. Dit was een boete van 1,2 miljard euro. Deze hadden ze aan hun laars gelapt door data naar de verenigde staten door te sturen terwijl zij hier niet voldoende rechten voor hadden. Europa is erg streng wat betreft privacy. Hierdoor heeft Meta al een aantal keer gedreigd uit Europa te vertrekken.