Steeds meer mensen kopen artikelen online via een webshop, maar helaas zijn er ook veel oplichters via webshops actief. Je kunt dus je geld kwijt zijn, maar met wat geluk en de hulp van Soda en NietBezorgd.nl kun je toch nog je geld terugkrijgen.
Megan van der Wagt en Bram Veldt
Gemak dient de mens en dat geldt ook voor het online kopen van artikelen. Het bestellen en kopen van producten via internet doe je vanuit je luie stoel en voor je het weet, staat de bezorger voor de deur of past je aankoop door de brievenbus. Hoe je het beste via internet artikelen kunt kopen, lees je in het artikel 15 tips veilig online winkelen. Helaas zijn er ook veel oplichters via webshops actief. Alleen al in de eerste negen maanden van 2023 zijn er meer dan tienduizend aangiften gedaan. Consumenten kunnen dus veel geld kwijt zijn, maar met een beetje geluk en de hulp van Soda en NietBezorgd.nl kan toch nog goed komen. Dit artikel is grotendeels ontleend aan het artikel ‘Webshoppers teruggepakt’ van auteur Ed Brouwers uit het Haarlems Dagblad van zaterdag 25 november 2023.
Webshoplichters
Bij sommige webshops kun je achteraf betalen via bijvoorbeeld Klarna of je betaalt met een creditcard. Hoewel dit gestimuleerd wordt, zijn er genoeg mensen die dit soort methodes onzin vinden en dus gelijk hun aankopen betalen. Maar wat gebeurt er wanneer blijkt dat je dan toch bij de verkeerde webshop besteld heb bij door ons zogeheten webshoplichters? Sta je dan echt met lege handen? Dit is niet altijd het geval. Er zijn organisaties die je hierbij kunnen helpen, zoals Soda en NietBezorgd.nl. De stichting Soda treedt voornamelijk op voor winkeliers en ondernemers die zijn gedupeerd door fraude, (winkel) diefstal of vormen van agressie. Maar ook consumenten kunnen van Soda hulp krijgen bij het claimen van een schadevergoeding of het terugvorderen van het aankoopbedrag.
Aangifte
Wanneer je achter je mislukte aankoop aan wilt gaan, is aangifte doen een vereiste bij Soda. Je moet kunnen laten zien dat je eerst zelf om teruggave van je geld hebt gevraagd. Je eigen bank of de Nederlandse betaalvereniging, een brancheorganisatie voor gereguleerde aanbieders van betaaldiensten in Nederland, kan je daarvoor aan rekeninggegevens van de verkoper helpen. Wanneer dit niet lukt, kan Soda helpen. Zij proberen het nog een keer, wat meer resultaat kan opleveren door een samenwerking met het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Deze laatste heeft namelijk vaak gegevens van daders.
Soda
Soda gebruikt als methode no cure no pay (de dienstverlener krijgt pas betaald wanneer hij de dienst tot een goed einde heeft gebracht). Bovenop het aankoopbedrag gooit Soda een schadevergoeding van minimaal € 131,-. Desnoods wordt er een deurwaarder of advocaat ingeschakeld en de kosten daarvan worden ook weer doorgerekend naar de oplichter. Soda is ooit opgericht door politieman Arie Jan van Os die tot zijn ongenoegen zag dat criminelen vaak ongestraft wegkwamen. Hij vond dat benadeelden gecompenseerd moesten worden en veroorzakers hun verantwoordelijkheid moesten nemen voor hun daad.
NietBezorgd.nl
Naast soda kun je ook NietBezorgd.nl inschakelen. Ook deze organisatie gaat achter je geld aan, soms samen met Soda. Een verschil met Soda is dat NietBezorgd.nl zich niet zozeer richt op gevallen van oplichting maar op wanprestatie door, wat zij noemen, onbewust bekwame webshops. Voor hulp is bij NietBezorgd.n geen aangifte bij de politie nodig. De organisatie probeert zaken eerst op een minnelijke manier op te lossen, maar voert zo nodig ook rechtszaken. De teller staat inmiddels op 13.000 zaken. Hun inzet kost je als consument niets. Alleen als de tussenkomst een succes is, wordt 20 procent kosten ingehouden.
Dat NietBezorgd.nl naar tevredenheid werkt en betrouwbaar is, blijkt wel uit het feit dat rechtsbijstandverzekeraar Arag NietBezord.nl aanraadt.
Bron: ‘Webshoppers teruggepakt’ van auteur Ed Brouwers uit het Haarlems Dagblad van zaterdag 25 november 2023