De iPhone 16 is er dit jaar veel meer op vooruitgegaan dan de Pro-versies. De verschillen tussen de iPhone 16 en de iPhone 16 Pro zijn daardoor veel kleiner geworden en hierdoor is de iPhone 16 voor de meeste gebruikers een uitstekende keuze. De iPhone 16 Plus biedt voor een meerprijs van 150 euro alleen een iets groter scherm en een wat langere accuduur. Lees hier meer over deze verbeteringen en wanneer het verstandig is om iets meer uit te geven voor een iPhone Pro.

Bert van Dijk

Apple iPhone 16 kleuren online

De kleuren van de iPhone 16 Pro zijn rustiger dan de vaak wat fellere kleuren van de iPhone 16

iPhone 16 is meest verbeterd
Voor het eerst in jaren bevat elk iPhone 16-model een volledig nieuwe A18-processor. Bij de iPhone 15 gebruikte Apple nog een 16 bionic-chip die maar liefst 30% langzamer is. De A18 en A18 Pro zijn 3nanometer processoren die zijn afgeleid van de M4-processor die aanwezig is in de nieuwste iPad Pro.
De reden hiervoor is ongetwijfeld dat Apple het komende jaar met Apple Intelligence grote plannen heeft en Apple met de 16 'neural engines' van de A18 veel slimme taken op de iPhone zelf wil laten uitvoeren. Om dezelfde reden beschikt nu ook de iPhone 16 over 8GB werkgeheugen (RAM). De A18-processor van de iPhone 16 heeft alleen een iets kleinere level2 cache en 5 GPU’s in plaats van 6 GPU’s. In de praktijk merk je heel weinig van dit verschil. Beide processors zorgen voor een snelle realistische weergave van zware games. Omdat de capaciteit van de accu 6,3% groter is geworden, kun je op de iPhone 16 met een gemiddelde gebruiksduur van ruim 9 uur een hele werkdag vooruit. Bekijk je alleen video's, dan kun je dat met de iPhone 16 volgens Apple 22 uur achter elkaar doen en met de grotere Plus-versie nog 5 uur langer.

Apple iPhone 16 dezelfde knoppen als de Pro-modellen
Op de iPhone 16 tref je nu ook de programmeerbare actieknop aan die vorig jaar debuteerde bij de iPhone 15 Pro. Door die actieknop iets langer vast te houden, zet je standaard de beltoon uit als je niet gestoord wil worden. Via 'Instellingen' en daarna 'Actieknop' kun je ook kiezen uit andere acties. Voorbeelden hiervan zijn een Focus-stand, openen Camera-app, zaklamp, herkennen van muziek, vergrootglas, een toegankelijkheidsfunctie, een regelaar, het inspreken van een memo of iets wat je wil vertalen met de Vertaal-app. Een andere functie instellen is sowieso erg handig voor gebruikers van een Apple Watch die het belgeluid meestal al uit hebben staan, omdat ze via de Apple Watch al merken wanneer ze gebeld worden. De zaklamp koppelen aan de actieknop is handig, omdat je die dan in het donker gemakkelijk op de tast aan kunt zetten. Mooi is dat je steeds meer kunt gaan doen met de actieknop. Zo kun je straks aparte acties kiezen voor de verticale en horizontale stand en ook kunt laten variëren met het tijdstip. Via de Opdrachten-app kun je dan via HomeKit bijvoorbeeld overdag of ‘s avonds verschillende scènes activeren om tegelijk meerdere slimme apparaten aan- of uit te zetten. Als je hebt gekozen om de zaklamp toe te kennen aan de actieknop, is het handig om meteen ook de Camera-icoon op het toegangsscherm te vervangen. Dit doe je door het toegangsscherm vast te houden, waarbij je kunt kiezen voor bijvoorbeeld de rekenmachine en een andere app die je veel gebruikt.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Apple iPhone 16 MagSafe online
De gereviewde iPhone 16 met Apple’s MagSafe-kaarthouder die je ook terug kunt vinden in 'Zoek mijn'

Nieuwe Cameraregelaar krijgt meer mogelijkheden
Op de iPhone 16 tref je ook een nieuwe Cameraregelaar-knop aan onder de aan-uitknop. Dit is een iets verdiepte touch-knop waarmee je veel camerafuncties ook met een harde of zachte klik en een veegbeweging kunt bedienen. Een trilmotor zorgt daarbij voor een duidelijk klikgevoel. Met een eerste harde klik start je de ingestelde Camera-app. Met zacht indrukken en een veegbeweging opzij kun je in- of uitzoomen. Als je iets te ver doordrukt, maak je onbedoeld een foto. Als je 2x achter elkaar zacht klikt, open je een extra menu om zes andere camera-instellingen te kiezen: belichting, scherptediepte, zoom, camerakiezer, fotostijl en tint. Met nogmaals een harde klik maak je direct een foto en door de knop vast te houden, maak je een video-opname. Zodra je de knop weer loslaat, stopt de opname. Bij een langere opname is dit niet zo handig. Het zou handiger zijn geweest als je na een paar seconden met een veeg opzij ook zou kunnen zoomen en de opname weer zou stoppen als je de touch-knop weer hard indrukt. De Cameraregelaar-knop vergt door de vele mogelijkheden heel wat gewenning. Opvallend is dat je met de Cameraregelaar nog niet kunt kiezen tussen portretstand, slow motion, panorama of het maken van een selfie (deze laatste mogelijkheid is trouwens al wel aangekondigd). Omdat je best wat moeite moet doen om uit te vinden hoe alles werkt, verwacht ik dat de meeste mensen gewoon hun camera grotendeels via het scherm blijven bedienen.
Zelf ga ik de Cameraregelaar alleen gebruiken om de Camera-app te openen, met een veegbeweging te zoomen en daarna met een klik de foto te maken. Met de Cameraregelaar via het menu naar belichting of fotostijl gaan en daarna weer terug te gaan naar het zoomen werkte ook na wat wijzigingen bij Instellingen --> Toegankelijkheid --> Cameraregelaar nog niet prettig en ik verwacht dat meer gebruikers dat zullen vinden.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Apple iPhone 16 Cameraregelaar online
Met een zachte druk op de nieuwe Cameraregelaar kun je met een veegbeweging inzoomen

Veel handiger wordt die knop volgens mij als Apple Intelligence hier ook beschikbaar komt. Als je dan de Cameraregelaar knop ingedrukt houdt, kun je met 'Visual intelligence' informatie opzoeken over bijvoorbeeld een bloem of reviews lezen van een restaurant waar je de camera op richt. Ook kun je zo bijvoorbeeld vanaf een poster een bijeenkomst vastleggen in je agenda.

Veel Pro-camerafuncties naar iPhone 16
Beide iPhone 16-camera’s zijn vernieuwd. Zo ondersteunt de ultragroothoek-camera nu automatische scherpstelling en door een 2,6x zo hoge lichtgevoeligheid kun je ook bij weinig licht mooie groothoekopnames maken. Omdat een aparte telecamera ontbreekt, snijdt Apple een foto van 12 MP uit het midden van de 48MP standaardlens als je kiest voor 2x zoom. Video-opnames kun je met de 'Cinematic mode' maken waarbij de hoofdpersonen in 4K resolutie met 30 beelden per seconden scherp in beeld komen voor een wazige achtergrond. Verder kun je in 4K resolutie tot 60 beelden per seconden video opnemen in Dolby Vision kwaliteit. De 12-megapixelfrontcamera met autofocus is net zo goed als op de Pro-modellen.
Macro-opnames waren tot dusver alleen mogelijk vanaf de iPhone 13 Pro. De iPhone 16 is nu het eerste standaardmodel waarmee je nu mooie macro-foto’s en video’s kunt maken. Voor de Macro-stand hoef je niets in te stellen. Als je je iPhone ongeveer 10 cm voor een onderwerp houdt, dan verschijnt er linksonder automatisch een geel bolletje met daarin het macro-bloemetje-pictogram. Met een statief kun je zo tot 2 cm voor de lens ook mooie dichtbij opnames maken in slow motion en beeldje voor beeldje iets opnemen wat heel langzaam groeit. Ook bij heel weinig licht is dit mogelijk.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Apple iPhone 16 macrofoto online 1

De iPhone 16 is de eerste gewone iPhone die geschikt is om macrofoto’s te maken

Ook de 'Fotografische stijlen' zijn vernieuwd. In plaats van filters kies je daarbij eerst uit vier variaties (Standaard / Levendig / Lichtgevend / Zacht) van een foto die je met de iPhone 16 hebt gemaakt. Hierna kun je de afbeelding verder aanpassen met zes kleureffecten. Deze effecten kun je met een vierkant bedieningsvlak met 1 klik naar je eigen smaak meer contrast geven, warmer of juist koeler maken.

3D opnames en beter geluid bij je video’s
De iPhone 16 kan nu ruimtelijke foto’s en video’s met ruimtelijk geluid opnemen in full-hd met 30 bps. Om dit mogelijk te maken, heeft Apple de camera’s onder elkaar geplaatst waardoor het camera-eiland smaller is geworden. De 3D-opnamen zijn te bekijken in Apple’s Visio Pro-bril (die nog niet in Nederland verkocht wordt) en veel goedkopere VR-brillen als de Meta Quest 3 en 3s.
Verder profiteer je bij ruimtelijk opgenomen geluid van nieuwe functies als Audiomix om het geluid in een video achteraf te verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld storend windgeruis wegfilteren. In de praktijk werkt dit verbluffend goed, zolang het achtergrondgeluid niet te hard is. Deze Audiomix-optie staat (bij Instellingen --> Camera --> Neem geluid op) standaard aan voor spatial- en stereogeluid. Na het openen van een video kun je via een schuifknop de audio bewerken en via de Audiomix-knop (zie onderstaande afbeelding) kiezen uit de volgende mix-stijlen:
- In kader: om stemmen en geluiden die niet in beeld zijn te verminderen
- Studio: om alle achtergrondgeluiden en nagalm te verminderen
- Film: brengt alle stemmen meer naar de voorgrond. Achtergrondgeluiden blijven hoorbaar.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Apple iPhone 16 audiomix online

Achteraf kun je het geluid van een opname op drie manieren verbeteren met Audiomix

Sneller opladen en andere vernieuwingen
Als je gebruikmaakt van een wat zwaardere 30W-lader, kun je de accu van de iPhone 16 al in dertig minuten voor de helft laden. Draadloos opladen kan nu ook sneller met de 25W Magsafe-oplader van Apple. Dit gaat dan ongeveer net zo snel als het bedraad opladen bij de iPhone 15. Met een recente Qi2-lader blijft de laadsnelheid beperkt tot 15 watt. Ook de bovenste beschermlaag van het scherm is vernieuwd en daardoor nu 50% sterker dan de eerste generatie van dit 'Ceramic shield'.
Verder ondersteunen de iPhone 16-modellen het smart home protocol Thread, zodat je veel slimme apparaten via Thread rechtstreeks zonder hub kunt bedienen. Als je reeds beschikt over een HomePod of Apple TV waar al zo’n hub is ingebouwd, voegt dit niet zoveel toe. Verder beschikken alle toestellen over Wi-Fi 7 en Bluetooth 5.3. Ook ondersteunt de iPhone 16 nu SOS-noodmelding via een satelliet: een belangrijke functie als je in een groot natuurgebied in de problemen komt en er daar geen verbinding mogelijk is met een GSM-mast.
Verder is het gemakkelijker geworden om de accu van de iPhone 16 te vervangen. Bij de Pro-modellen is er op dit punt niets veranderd. Ook is er een goede ontwikkeling zichtbaar dat (waarschijnlijk onder druk van regelgeving) steeds meer onderdelen van derden gebruikt kunnen worden. De nieuwe Repair Assistent- app is hiervoor handig om nieuwe onderdelen te koppelen aan je iPhone. Een reparateur heeft dankzij die app niet langer Apple of een Mac nodig.

Wanneer je toch beter een iPhone Pro kunt kopen
Het is fijn dat beide iPhone 16 Pro-modellen nu beschikken over 5x optische zoom. Vorig jaar was alleen de iPhone 15 Pro Max hiermee uitgerust. Daardoor verschillen de twee Pro-modellen alleen nog maar in schermgrootte. Als je achteraf veel foto’s en video-opnames bewerkt en daar hoge eisen aan stelt, kun je beter kiezen voor een Pro-versie. De reden daarvoor is dat je alleen met de Pro-modellen foto’s en video’s kunt maken in de ongecomprimeerde ProRAW en ProRes-formaten die beter geschikt zijn om na te bewerken. Bij de specificaties vermeldt Apple niet duidelijk dat de usb-c-aansluiting van de iPhone 16 (Plus) veel minder snel is dan bij de beide iPhone Pro-modellen. De wel vermelde USB 2.0 heeft namelijk maar een maximale snelheid van 480 megabitsMb/s. De maximale snelheid van USB 3.1 op de Pro-modellen is namelijk met 10 Gb/s ongeveer 20x zo snel! Dit is belangrijk voor mensen die heel veel filmen en daardoor vaak grote videobestanden moeten overzetten naar hun computer. Ook kun je er dan voor kiezen om je opnames direct al weg te schrijven naar een externe ssd die je met een USB 3.1.-kabeltje aansluit op je iPhone. Bij de iPhone 16 Pro met 128GB geheugen is dat trouwens ook de enige manier om in 4K-kwaliteit te filmen. Ben je van plan om gebruik te maken van het ProRes-formaat, dan dien je minimaal een iPhone 16 Pro met 256 GB aan te schaffen. Dan kun je ProRes video-opnames met maar liefst 120 beeldjes per seconde direct opslaan op een externe ssd.

Tabel met de belangrijkste verschillen

iPhone 16 / Plus

iPhone 16 Pro/ Max

Processor

A18 met 5 core GPU

A18 Pro met 6 core GPU

Schermgrootte

6.1 / 6,7 inch

6,3 / 6,9 inch

Schermtechniek

OLED 60Hz

OLED 120Hz Always On

Ultragroothoek + Macro

12 MP F/2.2

48 MP F/2.2

Standaardlens

48 MP (met 2x zoom) F/1.6

48 MP F/1.78

Telelens / zoom

n.v.t.

12 MP, 5x optische zoom F/2.8

Formaten video

4K Dolby Vision tot 60 fps

idem + ProRes 4K tot 120 fps

Slow motion video

1080P 120 + 240 fps

idem + 4K Dolby Vision tot 120 fps

Diversen

ProRAW foto’s, LiDAR 3D scanner en 4 studiokwaliteit microfoons

Snelheid USB C

USB 2.0 480 Mb/s

USB 3.1 10Gb/s opnemen op SSD

Materiaal en gewicht

Aluminium, 170 / 199 gram

Titanium,  199 / 227 gram

Accuduur (video/audio)

22 en 80 uur /27 en 100 uur

27 en 85 uur / 33 en 105 uur

Geheugen en adviesprijs bij Apple

128 GB €  969,- / € 1.119
256 GB €1.099,-/ € 1.249
512 GB €1.349,-/ € 1.499

128 GB € 1.229 (max 4k video!)
256 GB € 1.359 / € 1.479
512 GB € 1.609 / € 1.729
    1 TB  € 1.859 / € 1.979

TIP: vind je een groot zoombereik minder belangrijk, dan kun je in plaats van een iPhone 16 ook een iPhone 15 Pro kopen die soms al voor een lagere prijs wordt aangeboden dan Apple’s adviesprijs voor de iPhone 16. Je beschikt dan ook over het 120Hz Always On ProMotion scherm dat bij snelle bewegingen in games echt veel mooier is.

Conclusie

De iPhone 16 biedt dit jaar voor nog meer kopers alles wat ze nodig hebben. Voor hetzelfde bedrag als het vorige model biedt Apple heel wat mooie extra’s als verbeterde camera’s, een actieknop en een geheel nieuwe manier om de camera te bedienen. Heel jammer is dat de iPhone 16 nog steeds maar beschikt over een veel tragere USB 2.0-interface en een 60Hz scherm dat minder mooi is bij met name snelle bewegingen. Hopelijk gaat Apple volgend jaar de iPhone 17 wel voorzien van een 120 Hz always on scherm en een USB 3.1-interface die tot 20x zo snel is. Wil je niet zo lang wachten, dan kan een aanbieding van de iPhone 15 Pro ook heel interessant zijn voor prijsbewuste kopers die op zoek zijn naar een beter scherm, betere camera’s en direct video opnemen op een externe ssd.

Om gebruik te kunnen maken van Apple Intelligence kun je in Europa beter nog even wachten om een nieuwe iPhone te kopen. Komend voorjaar wordt er een heel betaalbare iPhone SE4 verwacht met een modern groot scherm en Face ID die waarschijnlijk ook geschikt zal zijn voor Apple Intelligence. In onderstaand artikel lees je heel veel over de vele mogelijkheden van Apple Intelligence en waarom we in Europa Apple Intelligence op de iPhone (en iPad) voorlopig nog niet kunnen gebruiken:

Waarom pakt Apple kunstmatige intelligentie (AI) heel anders aan?

4 sterren

iPhone 16 (getest met 512 GB opslag)