Uit onderzoek van Symantec blijkt dat cybercrime flink aanwezig is in Nederland en consument bezorgd is om privacy.
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (54 procent) maakt zich meer zorgen om de persoonlijke privacy dan ooit tevoren. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde 2018 Norton LifeLock Cyber Safety Insights Report van Norton LifeLock, onderdeel van Symantec. Toch accepteert de meerderheid van de Nederlanders (63 procent) de risico’s omtrent online privacy wegens gemak die de digitale diensten bieden en zijn zij bereid persoonlijke informatie, zoals locatie (60 procent) of browsegeschiedenis (56 procent) aan bedrijven te verkopen of weg te geven.
Bevindingen
Het jaarlijkse rapport geeft inzichten in hoe Nederland en de Nederlandse consument tegen cybercrime aankijkt, persoonlijke gegevens, data bescherming en het vertrouwen in sociale media. Een aantal van de bevindingen dit jaar zijn:
• In het afgelopen jaar zijn er bijna 6 miljoen Nederlandse consumenten (5.8 miljoen) slachtoffer geworden van cybercriminaliteit (42 procent).
• Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (54 procent) maakt zich dan ook meer zorgen om de persoonlijke privacy dan ooit tevoren.
• 79 procent van de consumenten geeft aan weinig (52 procent) of geen (27 procent) vertrouwen te hebben sociale-mediaproviders als het gaat om het beheren en beschermen van hun persoonlijke gegevens.
• Nederlanders zien databescherming als een recht – geen voorrecht.
• Meer dan een op de tien Nederlanders met een social media account (11 procent) heeft in de afgelopen twaalf maanden een account verwijderd vanwege zorgen over privacy.
• 57 procent van de consumenten gelooft dat de kans dat zij slachtoffer van cybercriminaliteit worden even groot of zelfs groter is dan de kans om griep te krijgen.
Hier vind je het rapport