Zorg ervoor dat je SEO strategie voor je website een succes wordt in 2021 en later door gebruik te maken van deze quick wins, must-have elementen van kwalitatieve content, de nieuwste Google-ontwikkelingen en SEO best practices en trends om in de gaten te houden.
Door Romano Groenewoud
Je wilt dat je website goed gevonden wordt en dat doe je door een succesvolle SEO-strategie. Eerder publiceerden we 5 tips voor lokale SEO. In onderstaand artikel voor de juiste zoekmachine-optimalisatie ga je leren:
- quick wins voor het optimaliseren van je website
- de must-have elementen van kwalitatieve content
- de nieuwste Google-ontwikkelingen om gebruik van te maken
- SEO best practices en trends om in de gaten te houden
De SEO van je website is eigenlijk nooit ‘af’. Met het steeds veranderende algoritme en de constante vooruitgang in de technologie, is het optimaliseren van je website voor zoekmachineresultaten een continu proces (en zou dat ook moeten zijn). Het goede nieuws? Door deze SEO-richtlijnen nu toe te passen, kun je je website SEO-proof maken voor de komende maanden en jaren. Deze tactieken zullen ervoor zorgen dat je een uitstekende SEO behaalt en waarde toevoegt aan je algehele merk, terwijl je je bezoekers laat zien dat ze je bedrijf kunnen vertrouwen.
SEO omvat zowel on-page (instellingen op de eigen website) en off-page (dingen zoals backlinks en sociale media) optimalisatie. Hoewel je meer controle hebt over de on-page SEO, zijn er dingen die je kunt doen voor beide categorieën om je site zo veel mogelijk exposure te geven:
1. Plan regelmatige SEO-checks
Meerdere factoren zorgen ervoor dat je site is geoptimaliseerd voor de zoekmachineresultaten pagina. Daarom is het een goed idee om minimaal eenmaal per jaar een SEO check uit te voeren. Dit proces zal je een holistisch beeld geven van waar je SEO op dit moment staat. De stappen voor het uitvoeren van een SEO check zijn:
1. Voer een technische scan uit met behulp van een tool zoals Screaming Frog
2. Bekijk welke pagina's geïndexeerd zijn in zoekmachineresultaten
3. Controleer de mobiele vriendelijkheid
4. Test de paginasnelheid
5. Analyseer gebruikersgedrag
6. Voer zoekwoordonderzoek uit
7. Analyseer het linkprofiel
8. Herzie backlink en interne linkstrategieën
Er zijn andere elementen van je site die SEO kunnen beïnvloeden, zoals de beveiliging van het domein (met name belangrijk wanneer er sprake is van transacties of invoer van vertrouwelijke informatie in contactformulieren), long-tail zoekwoorden, en gecomprimeerde mediabestanden dragen allemaal bij aan SEO-optimalisatie.
Een inhoudsaudit kan ook helpen om gaten in onderwerpen te identificeren die je met nieuwe inhoud kunt opvullen. Welke thema's gerelateerd aan jouw bedrijf heb je nog niet behandeld? Op welke gerelateerde onderwerpen staan de concurrenten hoger?
Vaak hebben deze gekozen onderwerpen betrekking op de producten of diensten die je bedrijf aanbiedt. Gebruik vervolgens een tool zoals de Google Zoekwoordplanner om de populariteit en concurrentie voor deze zoekwoorden te bepalen.
2. Creëer (of update) je contentstrategie
Over content gesproken: de beste contentstrategie is er een die niet in steen gebeiteld staat. Dat komt omdat hoe meer content je maakt, hoe meer gegevens je kunt verzamelen, hoe meer onderwerpen je kunt behandelen en hoe meer mogelijkheden je hebt om de site te optimaliseren voor zoekmachines.
De contentstrategie dient als een blik op hoog niveau op je contentdoelstellingen en hoe je van plan bent deze te bereiken. Bovendien is het een van de meest effectieve SEO best practices die je kunt toepassen.
Of je nu een document maakt, een slideshow, of ouderwets met pen en papier, de contentstrategie moet het volgende bevatten:
- Doelen
- Belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's)
- Doelgroepen
- Tactieken
- Creatieproces
- Projecten
In de strategie moet ook worden opgenomen hoe vaak je van plan bent content te publiceren. Het is ook verstandig om een checklist voor contentcreatie te hebben om ervoor te zorgen dat elk gepubliceerd stuk geoptimaliseerd en consistent is voordat het live gaat.
Geoptimaliseerde content bevat over het algemeen elementen zoals:
- Subkoppen
- Titel tags
- Interne en externe links
- Meta beschrijvingen
- Zinnen en alinea's die gemakkelijk te verteren zijn
- Afbeeldingen met alt-tekst
3. Maak je site snel
Snelheid blijft een essentieel onderdeel voor wat betreft je website SEO-proof maken. Niet alleen is het een factor in Google's geplande 2021 Core Web Vitals update, maar een langzaam ladende pagina kan een groot probleem zijn voor de bounce rate.
Afbeeldingen en video zijn twee kenmerken die van invloed kunnen zijn op de snelheid van de pagina, omdat deze de neiging hebben grotere bestanden te zijn. Meer - en grotere - bestanden betekenen meer HTTP-verzoeken, wat meer laadtijd betekent.
Zorg ervoor dat de bestanden die je uploadt niet groter zijn dan nodig (het hoeven geen hoge-resolutie foto's van tijdschriftkwaliteit te zijn om er goed uit te zien op je site). En overweeg compressie in te schakelen, zodat de bestanden gecomprimeerd (dus kleiner) zijn en minder tijd kosten om te laden.
Het inschakelen van browser caching kan ook helpen, omdat dit betekent dat de pagina niet helemaal opnieuw wordt geladen elke keer dat deze wordt bezocht.
4. Benut featured snippets mogelijkheden
Featured snippets zijn een functie die vaak wordt weergegeven wanneer iemand een vraag stelt. Het snippet resultaat bevat meestal wat het algoritme van mening is dat het meest relevante antwoord op de gestelde vraag is.
Bron: Google.nl
Hoewel er geen eenduidig antwoord te geven valt hoe zo een featured snippet bemachtigd kan worden, zijn er een paar manieren om een betere kans te maken:
- Het formaat van bestaande featured snippets volgen (indien Google reeds een tabel toont, dan is dat een duidelijke hint dat Google een tabel wilt zien en niet een paragraaf tekst en vice versa).
- Herhaal de vraag van de zoeker in een H2 kopje, en beantwoord direct daaronder de vraag van de zoeker. Gebruik signaal tekstfragmenten zoals “zus en zo is…” en “dit en dat betekent…” om de komst van het antwoord duidelijk te maken aan zowel de lezer als de zoekmachine.
- Indien er sprake is van een tekstantwoord, wees bondig. Doorgaans zijn de geselecteerde antwoorden zo 40 – 60 woorden lang. Bedenk dat bij spraakzoekopdrachten dit het antwoord is dat voorgelezen wordt. Uiteraard kan het dan niet gaan om een boekwerk lang antwoord, dan zou de slimme assistent minutenlang aan het voorlezen zijn.
In 2020 werden meer dan 4 miljard apparaten voor voice search gebruikt, en dit aantal zal naar verwachting verdubbelen tegen 2024. Dat brengt ons bij het volgende thema:
5. Houd voice search in de gaten
De aantrekkingskracht van het kunnen zoeken zonder een scherm te gebruiken, is begrijpelijk: je kunt antwoorden krijgen en informatie vinden terwijl je andere activiteiten doet, zoals koken of autorijden. Het concept is niet nieuw, maar apparaten met smart-home technologie hebben de trend naar een nieuw niveau getild.
Je site optimaliseren voor voice search is niet heel veel anders dan optimaliseren voor getypte zoekopdrachten. Naast het zorgen dat de site snel laadt, kun je je site een streepje voor laten hebben v.w.b. voice search door:
- Ervoor te zorgen dat je site geschikt is voor mobiel gebruik
- Het opnemen van long-tail, natuurlijk klinkende zoekwoorden
- Proactief een gooi doen naar de eerder besproken featured snippets
- De tekst beknopt en verteerbaar te houden
- Een sterke lokale SEO te hebben (zoals een volledig ingevuld Google Mijn Bedrijf profiel)
Beter beslagen ten ijs komen in de zoekresultaten
Het doel van het algoritme is om mensen te helpen antwoorden en bronnen te vinden die ze nodig hebben. Door de bovenstaande SEO best practices te implementeren, wordt je site niet alleen SEO-proof, maar kun je ook beter contact leggen met gebruikers en klanten die baat kunnen hebben bij wat je te bieden hebt.
Of je nu je huidige strategie aan het verfijnen bent of helemaal opnieuw begint, nu is een geweldige tijd om je doelen te beoordelen, je huidige praktijken te evalueren, en een uitgekiend SEO plan te implementeren.
Over de auteur
Dit gastblog is geschreven door SEO-specialist Romano Groenewoud alias de ‘SEOgeek’. Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine-optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digitale nomade de wereld rond om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken.