Samsung brengt op zondag 29 oktober, in samenwerking met het Nederlandse dj-duo Mr. Belt & Wezol en neurowetenschapper en slaapexpert Dr. Els van der Helm, een innovatieve slaaptrack uit. De track is speciaal ontwikkeld om Nederlandse jongeren te helpen hun slaap te verbeteren.
De release van de slaaptrack valt samen met het begin van de wintertijd en de afsluiting van ADE, het grootste meerdaagse elektronische muziekfestival van het jaar in Amsterdam. De track is speciaal ontwikkeld om Nederlandse jongeren in Nederland te helpen hun slaap te verbeteren na een periode die bekend staat om zijn onregelmatige slaappatronen. De track is gemaakt op basis van de data die twee weken geleden werd verzameld tijdens de Samsung Sleep Rave in Amsterdam. Hier werden de slaappatronen van de deelnemers bestudeerd voor een heel goede slaaptrack.
Sleep Rave
Ik heb ook deelgenomen aan de allereerste Sleep Rave van Nederland die op 16 oktober door Samsung werd georganiseerd. Hier werden de gegevens van 30 slapende deelnemers verzameld via de Samsung Galaxy Watch6. Een acht uur durende dj-set, speciaal samengesteld om de slaap te bevorderen, werd voor een live publiek afgespeeld. De slaapwetenschapper analyseerde de data van de smartwatch om te bepalen welke delen van de set mensen hielpen om in slaap te vallen en hoe de muziek slaap cycli en slaap scores beïnvloedde. Op basis van deze bevindingen ontwikkelden de dj's de slaaptrack.
Slaapschuld heeft grote gevolgen voor jongeren
Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft (49,7%) van de Nederlandse Millennials en Gen Z-respondenten een negatieve invloed op hun slaap ondervindt door het bijwonen van late night-concerten.[1] De slaapschuld – een maatstaf voor het verschil in slaappatronen tussen doordeweekse dagen en de weekenden – is het hoogst onder jongeren: twintigers hadden bijna twee keer zoveel slaapschuld als zeventigers (respectievelijk 49 minuten versus 29 minuten).[2]
“82% van de Nederlandse jongeren denkt dat slaap een aanzienlijke invloed heeft op hun algehele prestaties, zowel op het werk als in het dagelijks leven,” zegt Carlijn Prins, Marketing Communications Specialist IMD bij Samsung Electronics Benelux.[3] “Toch zien we dat ze het moeilijk vinden om een goede nachtrust te krijgen. We zagen met de introductie van de Samsung Galaxy Watch6 een kans om het gesprek op gang te brengen en het onderwerp vooral leuker te maken. In onze samenwerking met het Nederlandse dj-duo Mr. Belt & Wezol en slaapwetenschapper Dr. Els van der Helm brengen we wetenschap en muziek bij elkaar. Zo creëren we bewustwording over het belang van slaap en laten we zien hoe de Samsung Galaxy Watch6 gebruikers helpt inzicht te krijgen in hun slaappatronen en te werken aan een betere slaapkwaliteit.”
Sleep Rave track
“In plaats van muziek te produceren die mensen energiek houdt en aan het dansen krijgt, lag onze focus voor dit project op muziek die mensen helpt sneller in slaap te vallen,” vertelt dj-duo Mr. Belt & Wezol. “Na de Sleep Rave zijn we diep in de gegevens van de Samsung Galaxy Watch6 gedoken om te bepalen welke elementen van de set het meest positieve effect hadden op de slaap van de Sleep Ravers. Op basis daarvan hebben we deze nieuwe track, Sleep Rave, gemaakt. Zo bleek uit de verzamelde data dat de combinatie van elektronische muziek met insectengeluiden de meest effectieve reactie opriep bij de deelnemers. Dit zou wellicht een opmars kunnen beteken voor de ‘techno-krekel’. Wij hopen dat het jongeren in Nederland zal helpen om beter te slapen,” voegen de dj's daaraan toe.
“Het vertalen van de gegevens van de Samsung Galaxy Watch6 naar tastbare richtlijnen voor Mr. Belt & Wezol bij het produceren van de track was niet alleen een leerzaam, maar ook een leuk proces. ” zegt slaapwetenschapper Dr. Els van der Helm. “Wetenschap kan nogal saai lijken, net als nadenken over je slaapgewoonten, maar dit geeft een hele leuke draai aan het werken aan je gezondheid en welzijn door middel van muziek.”
De track is geproduceerd om iedereen aan een betere slaap te helpen en zal op 29 oktober om 12.00 uur hier beschikbaar zijn: https://c8.io/DbeN8Y
Kijk voor meer informatie over de Sleep Rave op: https://www.samsung.com/nl/explore/wellbeing/first-sleep-rave/
[1] PanelWizard Direct Survey, 6-9 oktober 2023, Nederlandse Millennials en Gen Z., steekproefgrootte 1.057
[2] Samsung wilde deze vraag beantwoorden door een van de grootste onderzoeken naar slaapgezondheid ooit uit te voeren en analyseerde 716 miljoen nachten aan slaapgedrag van Samsung Health-gebruikers van over de hele wereld.
[3] PanelWizard Direct Survey, 6-9 oktober 2023, Nederlandse Millennials en Gen Z., steekproefgrootte 1.057